// ۱۷ دی ۹۶ ، ۱۵:۱۸

اندوکاردیت عفونی یک نوع عفونت است که بر روی درون شامه تاثیر می گذارد که بافت داخل حفره های قلب می باشد بیماری معمولا یک یا چند دریچه را در درون شامه قلب درگیر می کند این بیماری یک عفونت جدی می باشد که زندگی فرد را تهدید می کند.

 علت اندوکاردیت عفونی قلب

در بسیاری از موارد عفونت به وسیله یک نوع باکتری رخ می دهد و در تعداد کمی از موارد به وسیله قارچ ها رخ می دهد و برای توسعه عفونت نیاز است که تعدادی از باکتریها و قارچ ها در خون وجود داشته باشند که در خون معمولا باکتری و قارچ وجود ندارد و ممکن است عفونت توسط زخم در بخشی از بدن فرد بیمار به افراد دیگر نیز سرایت کند و در عفونت های دهان و دندان نیز باکتری به راحتی می تواند پخش شود.

 

افرادی که داروهای خیابانی را مصرف می کنند مثل مواد مخدر که این افراد در حین تزریق این افراد به راحتی باکتری و قارچ را وارد بدن خود می کنند البته در صورتی که سوزن یا سرنگ الوده باشد.

 

اکثر باکتری ها به محض این که وارد بدن می شوند توسط سیستم ایمنی بدن سرکوب میشوند با این حال گاهی باکتری زنده می ماند و به دریچه قلب  یا به بخشی در درون شامه راه می یابد بخصوص اگر دریچه قلب آسیب دیده باشد در نتیجه این عفونت اندک همان جا باقی مانده و به تدریج توسعه می یابد.

 

با گذشت زمان توده کوچکی به نام ترومبوز (شامل لخته خون،‌سلولهای التهابی و میکرب) بر روی دریچه های الوده شده ایجاد می شود و این ترومبوزها حاوی باکتری ها و قارچ ها می باشند و لخته های کوچک خون در ان نقطه ایجاد می شوند و این گیاهان ایجاد شده از باز و بسته شدن درست دریچه های قلب جلوگیری می کنند.

 

این عفونت می تواند به دریچه های قلب اسیب بزند و کم کم درون بافت درون شامه قلب گسترش می یابد.قطعاتی از این ترومبوزها ممکن است بشکنند و وارد جریان خون شوند و به سایر نقاط بدن بروند.

 

علائم اندوکاردیت عفونی,تشخیص اندوکاردیت عفونی

اندوکاردیت عفونی یک نوع عفونت است که بر روی بافت داخل حفره های قلب می باشد

 چه کسی به اندوکاردیت عفونی دچار می شود؟

اندوکاردیت یک بیماری غیر معمول می باشد در بریتانیا حدود 20 میلیون نفرسالانه به اندوکاردیت مبتلا می شوند و این خطر ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و هم چنان در حال افزایش می باشد اما خطر ابتلا به آن در افراد زیر بیشتر می باشد:

 

◊ افرادی که مشکلات دریچه قلب دارند یا دارای دریچه مصنوعی می باشند و دریچه های قلب در آنها اسیب دیده است یا احتمال دارد به صورت غیر طبیعی به عفونت الوده شود.

 

◊ افرادی که جراحی قلب داشته اند.

 

◊ برخی از نقص های مادرزادی قلبی که در برخی از افراد وجود دارد.

 

◊ افرادی که به بیماری قلبی کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مبتلا هستند.

 

◊ تزریق داروهای خیابانی چون هروئین و یا استفاده از سوزن یا سرنگ آلوده

 

◊ افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند چون ایدز..

 

 

علائم اندوکاردیت عفونی,تشخیص اندوکاردیت عفونی

درمان اندو کاردیت عفونی

علائم اندوکاردیت عفونی قلب

علایم اندوکاردیت متغیراند اما اغلب آنها با تب همراه می‌باشند. بیشتر افراد سایر علایم شبه آنفولانزایی مانند دردهای عضلانی، خستگی، تعریق شبانه و از دست دادن اشتها را گزارش می‌کنند.

 

اگر مبتلا به اندوکاردیت مزمن یا اندوکاردیت تحت حاد هستید، علایم ممکن است شدت کمتری داشته و تا ماه‌ها قبل از تشخیص ادامه داشته باشند. گاهی اوقات علایم نارسایی قلبی مانند تنگی نفس و گیج شدن نخستین نشانه اندوکاردیت عفونی می‌باشند.

 

شما و پزشک معالج‌تان ممکن است متوجه تغییراتی در پوست و ناخن‌هایتان بشوید، از جمله لکه‌های قرمز در کف دست و پا، زخم‌های دردناک در نوک انگشتان دست و پا و یا خط‌های تیره (خونریزی‌های ریز) در زیر ناخن‌ها که به نظر خرده‌های چوب می‌آیند. اندوکاردیت عفونی ممکن است باعث ایجاد عوارض دیگری نظیر کم‌خونی و خون ادراری گردد.

 

علائم اندوکاردیت عفونی,تشخیص اندوکاردیت عفونی

علت اندوکاردیت عفونی قلب

 

عوارضی که ممکن است رخ دهند چه می باشند؟

در صورتی که عفونت درمان نشود عوارض باقی می مانند یا با تاخیر درمان می شود.

عوارض قلبی:

عفونت می تواند به دریچه های قلبی اسیب بزند و این می تواند سبب ایجاد مشکلاتی از جمله نارسایی قلبی شود (برای مطالعه بیشتر به  مبحث نارسایی قلبی مراجعه کنید.

 

در برخی از موارد عفونت گسترش می یابد و می تواند به بخش های دیگری از قلب صدمه بزند و هم چنین گسترش عفونت می تواند سیستم عصبی قلب را تحت تاثیر قرار دهد و سبب نامنظم شدن ضربان قلب شود و هم چنین در برخی موارد ایجاد آبسه در ماهیچه های قلب می کند.

 

عوارض در سایر نقاط بدن:

ممکن است بخشهایی از ترومبوزها کنده شده و قطعه قطعه شود و موجب ایجاد مشکلاتی در دریچه های قلبی میشوند که به اینها امبولی گویند که وارد جریان خون شده و علائم مختلفی ایجاد می کنند که شامل موارد زیر می شود:

 

♦ لکه های کوچکی ممکن است در زیر ناخن در زیر چشم یا در سایر نقاط بدن ایجاد شوند.

 

♦ عفونت ممکن است در سایر نقاط بدن ایجاد شود.

 

♦ طحال ممکن است بزرگ شود زیرا عضو اصلی برای مبارزه با عفونت است.

 

♦ اگر یک تکه از ترومبوزها جدا شود می تواند وارد جریان خون شود و موجب گرفتگی شریان اصلی شود به عنوان مثال اگر یکی از شریان های مغز را مسدود کند موجب سکته مغزی یا از دست دادن ناگهانی بینایی می شود.

  

علائم اندوکاردیت عفونی,تشخیص اندوکاردیت عفونی

عفونت می تواند به دریچه های قلبی اسیب بزند 

 تشخیص اندوکاردیت عفونی

در صورتی که پزشک شما مشکوک باشد که به اندوکاردیت عفونی دچار هستید شما را در بیمارستان بستری می کند شما می توانید چند نمونه آزمایش خون انجام دهید تا باکتری ها و قارچ ها را در خونتان تشخیص داده شوند و اینکه تاثیر آنتی بیوتیک ها بر روی انها را بسنجید (زیرا برخی از باکتری ها نسبت به برخی آنتی بیوتیک ها مقاوم می باشند به همین دلیل برای تعیین بهترین آنتی بیوتیک آزمایش لازم است.

 

اسکن اولتراسوند قلب، اکوکاردیوگرافی مفیدترین آزمون برای تعیین اندوکاردیت عفونی می باشد این ازمون از امواج صوتی برای ایجاد تصویر قلبی استفاده می کند که می تواند گیاهان را شناسایی کند و هم چنین آسیب هایی که به دریچه های قلب و دیگر سازه های قلب وارد شده را تعیین می کند.

 

در نهایت شما با آزمایش های گوناگون و اسکن هایی که انجام می دهید عفونت را پیدا کرده و میزان اسیب هایی که به دریچه های قلب و سایر ارگان ها وارد شده است را تعیین کنید.

  

علائم اندوکاردیت عفونی,تشخیص اندوکاردیت عفونی

 

نحوه درمان اندو کاردیت عفونی چه می باشد؟

درمان دارویی:

در صورتی که پزشکان مشکوک شوند که شما مبتلا به اندوکاردیت عفونی هستید دوز های منظمی از آنتی بیوتیک را برای شما تجویز می کنند و یا به صورت مستقیم داخل ورید تزریق می کنند در صورتی که نتایج ازمایش خون مشخص شود بهتر می توان فرد را درمان کرد زیرا نوع آنتی بیوتیک مصرفی و تاثیر گذار بر فرد نیز مشخص می شود.

 

آنتی بیوتیک به مدت 2 تا 4 هفته برای فرد تجویز می شود حتی شاید طولانی تر نیز شود که البته بستگی به باکتری و نوع عفونت نیز دارد.

 

در صورتی که عفونت قارچی باشد از دارو های ضد قارچ استفاده می شود در صورتی که شما دچار عوارض قلبی در سایر نقاط بدن شده باشید نیاز به داروهای دیگر نیز دارید برای مثال داروهایی که برای مبارزه با نارسایی قلب یا نا منظم بودن ضربان قلب تجویز می شوند استفاده کنید.

 

علائم اندوکاردیت عفونی,تشخیص اندوکاردیت عفونی

اکوکاردیوگرافی مفیدترین آزمون برای تعیین اندوکاردیت عفونی می باشد 

 

عمل جراحی:

درمان با آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می گیرد با این حال در نیمی از موارد که عفونت شدید تر می باشد با انجام عمل جراحی می توان به یک فرد زندگی بخشید اقداماتی که لازم است انجام شوند شامل موارد زیر می باشند:

 

- جایگزینی دریچه مصنوعی به جای دریچه اصلی و آسیب دیده قلب

 

- تعمیر دریجه قلب در صورتی که امکان پذیر باشد و اسیب زیادی ندیده باشد.

 

- خارج کردن آبسه هایی که درعضله قلب و سایر نقاط بدن ایجاد شده است.

 

علائم اندوکاردیت عفونی,تشخیص اندوکاردیت عفونی

بهداشت دهان و دندان یکی از راههای جلوگیری از آندوکاردیت عفونی می باشد

 

آیا می توان از اندوکاردیت عفونی جلوگیری کرد؟

در صورتی که داروهای خیابانی را تزریق کنید:

خطر ابتلا به اندو کاردیت عفونی می تواند با استفاده از یک سوزن تمیز و سایر تجهیزاتی که آلوده نباشند کاهش یابد.

 

بهداشت دهان و دندان:

بهداشت دهان و دندان نیز مهم می باشد در هر صورت باید از هر گونه عاملی که موجب افزایش خطر ابتلا به آندوکاردیت عفونی می شود جلوگیری کرد و باید از بیماری هایی چون آبسه دندان یا بیماری لثه نیز جلوگیری کرد و در صورتی که درمان نشود مشکلات دهان و دندان را افزایش می دهد و به دنبال ان باکتری ها وارد جریان خون می شوند.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

منبع:myhealth.ir

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.