// ۲۳ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۴۴

روش تهیه چند ماسک عسل

عسل فقط مصرف خوراکی ندارد بلکه می‌توان از این ماده غذایی شگفت‌آور و اعجازانگیر به عنوان ماسک برای رفع برخی از بیماری‌های پوست استفاده کرد.

روش تهیه چند ماسک عسل

Credit: Sashay Down

عسل قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین ماده غذایی جهان است که نه تنها به عنوان بهترین خوراکی بلکه به عنوان بهترین دارو مصرف می‌شود زیرا خواص باور نکردنی دارد. یکی از خواص و فواید عسل این است که می‌توان از آن برای از بین بردن برخی از بیماری‌های پوست استفاده کرد. برای مثال عسل باعث درمان آکنه می‌شود و شاید کمتر کسی بداند که عسل جوش صورت را درمان و جای زخم و لکه‌ها را به طور کامل محو می‌کند.

برای استفاده از عسل به عنوان مرهم و داروی پوست روش‌های متفاوتی وجود دارد ولی توصیه شده‌ترین روش به کارگیری عسل به صورت ماسک است. درست کردن ماسک عسل بسیار ساده است. ماسک عسل تنها برای درمان آکنه به کار نمی‌رود بلکه عسل برای درمان و برطرف کردن بسیاری از مواردی که باعث بیمار شدن پوست می‌شود نیز مهم است.

ماسک عسل

Credit: Xcook

عسل آلودگی‌ها را از پوست پاک می‌کند که به آن پاکسازی پوست می‌گویند. این ماده غذایی شگفت‌انگیز باعث کشته شدن تمام باکتری‌های مضر پوست می‌شود. خشکی پوست را برطرف می‌کند به این صورت که رطوبت موجود در هوا را به پوست می‌رساند و بهترین مانع برای ورود تمام عفونت‌ها است. باعث درمان تورم پوست می‌شود و به بهبودی هر چه سریع‌تر پوست کمک شایانی می‌کند.

مهمترین ویژگی که باعث می‌شود عسل برای پوست مفید باشد آنتی باکتریال بودن آن است که همین خاصیت موجب ضد عفونی شدن پوست می‌شود. طبق پژوهش‌های بالینی انجام شده، عسل تمام باکتری‌های غیرمفید پوست را از بین می‌برد. یکی از قوی‌ترین باکتری‌های غیرمفید پوست که به «ابر میکروب» معروف شده است «ام‌اس‌آر‌ای‌آ» نام دارد که در برابر تمام داروها و کرم‌های پوستی مقاوم است اما این میکروب در برابر عسل ناکام است و عسل به راحتی این میکروب را از میان بر‌می‌دارد. با بسته شدن منافذ پوست انواع بیماری‌های پوستی، آکنه، خال و جوش‌های پوستی به وجود می‌آیند که باعث تورم پوست می‌شوند. عسل بهترین راه برای درمان این بیماری‌ها و تمام اختلالات پوستی است که باعث می‌شود ماسک عسل بهترین ماسک پوست به شمار برود.

ماسک عسل

Credit: Suaongchua

آنتی‌اکسیدان‌ها برای برطرف کردن آکنه، لکه و انواع خال و جوش‌ها مناسب هستند و دیگر این که باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد پوست که موجب صدمه رسیدن به پوست است می‌شوند. مهمترین وظیفه آنتی اکسیدان‌ها دفع سموم است؛ سمومی که باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شوند. طبق گزارش مجله «شیمی کشاورزی و خوراکی‌ها» عسل دارای ترکیبات زیادی است و این ترکیبات در کنار هم باعث می‌شوند که آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی به وجود آیند. به این معنی که عسل می‌تواند باعث شود تا رادیکال‌های آزاد پوست از بین بروند.

عسل مولکول‌های آب را جذب می‌کند. هنگامی که عسل آب را جذب می‌کند تا مدت‌ها آب را در خود نگه داشته و پوست را تازه نگه می‌دارد اما در این بین باکتری‌های مضر با برخورد عسل با پوست خشک شده و از بین می‌روند. این موارد به محو شدن و از بین رفتن آکنه و لکه‌های پوستی کمک و به طور کامل جای آکنه را محو می‌کند. عسل با خواص دارویی خود باعث می‌شود که زخم‌ها به شکل فوق‌العاده‌ای درمان یابند. دلیل آن این است که عسل به جز اثر درمانی فرآیند درمان را نیز سریع‌تر می‌کند. طبق پژوهشی که درباره عسل در مجله «درماتولوژی بالینی آمریکا» به چاپ رسیده است عسل برای درمان زخم‌ها و مراحل بهبود زخم بسیار مفید است. قند موجود در عسل به آب واکنش نشان می‌دهد تا باعث مهار میکرو ارگانیسم‌ها شود و دیگر این که عسل هیدروژن پراکسید تولید می‌کند که باعث درمان زخم‌ها می‌شود.

دستورالعمل‌ ساخت چند ماسک عسل برای پوست

انواع ماسک عسل را به راحتی می‌توان درست کرد چون مواد اولیه این نوع ماسک‌ها معمولا در هر منزلی یافت می‌شوند. یک نکته‌ی مهم این است که همیشه سعی کنید برای درست کردن ماسک عسل از عسل طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.

ماسک عسل برای پوست چرب و جوش‌دار

مواد مورد نیاز:

یک عدد موز کاملا رسیده.

یک قاشق سوپ‌خوری عسل.

یک عدد پرتقال یا لیمو.

ماسک صورت تهیه شده از موز موجب لطافت و نرمی پوست می‌گردد و بهترین تاثیر آن بر روی پوست‌های چرب است. اگر همیشه موز رسیده در دسترس نیست می‌توانید موزها را در فریزر نگهداری کرده و در موقع لزوم از آنها در تهیه ماسک بهره بگیرید البته لازم است که موز منجمد شده را قبل از استفاده در هوای محیط برای مدتی قرار دهید تا یخ آن کاملا ذوب شود.

طرز تهیه:

موز را کاملا هم بزنید تا به شکل خمیر درآید. حال عسل را به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید عسل و موز را درون مخلوط کن ریخته هم بزنید تا این که کاملا با هم قاطی شوند. حال چند قطره آب پرتقال یا آب لیمو را به این مخلوط اضافه کنید. اکنون این مخلوط را بر روی پوست صورت خود مالیده حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. برای پاک کردن ماسک یک حوله‌ی لطیف را با آب سرد خیس کرده و بیشتر آب آن را بگیرید. سپس صورتتان را با آن تمیز کنید. البته به جای آب سرد می‌توان از آب داغ (نه آب جوش) برای مرطوب کردن حوله استفاده کرد.

ماسک عسل برای درمان آکنه

این ماسک صورت دارای ترکیبی از روغن‌هایی است که باعث رفع تورم می‌شود.

مواد مورد نیاز:

یک قاشق غذاخوری عسل که البته باید خام و ارگانیک باشد.

یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا. در صورت در دسترس نبودن این روغن می‌توانید به جای آن از یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یا روغن بادام شیرین استفاده کنید.

سه قطره روغن درخت چای که در صورت نبودن این روغن از عصاره اسطوخودوس استفاده کنید.

طرز تهیه:

تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و بعد از آن مواد ترکیب شده را بر روی صورت خود بمالید و برای اثر بخشی بهتر به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد از آن با آب گرم آن را بشویید.

 

ماسک عسل و آلوئه‌ورا برای از بین بردن لکه‌های پوست

مواد مورد نیاز:

ژل آلوئه‌ورا، یک قاشق غذاخوری.

عسل خام ارگانیک، یک قاشق غذاخوری.

طرز تهیه:

تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و پس از آن مواد مخلوط شده را بر روی نواحی مور نظر پوست خود بمالید و اجازه بدهید تا ۲۰ دقیقه مواد بر روی پوست بماند و بعد از آن پوست را با آب گرم بشویید.

 

ماسک عسل برای پوست‌ خشک و معمولی

عسل خام و ارگانیک، یک قاشق غذاخوری.

روغن جوجوبا، یک قاشق غذا‌خوری. در صورت در دسترس نبودن این روغن می‌توانید روغن‌های دیگری از قبیل روغن زیتون، روغن بادام و یا روغن آووکادو را استفاده کنید.

موز له شده و آووکادو له شده از هر کدام یک عدد تهیه کنید.

 

طرز تهیه:

تمامی مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا مایع غلیظی به دست آید. مایع به دست آمده را بر روی نواحی مورد نظر پوست بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و پس از آن با آب گرم بشویید.

ماسک نرم‌کننده پوست

مواد مورد نیاز:

عسل خام ارگانیک، یک قاشق غذاخوری.

ماست خوراکی ساده، یک قاشق غذا‌خوری.

آب لیمو، یک قاشق غذا‌خوری.

طرز تهیه:

تمامی مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و مایع به وجود آمده را بر روی نواحی مورد نظر خود بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و پس از آن با آب گرم بشویید. ناگفته نماند که برای تهیه‌ی این ماسک می‌توانید به مواد خود کمی زردچوبه هم بزنید. با این کار باعث می‌شوید که نه تنها ماسک خواص بهتری پیدا کند بلکه رنگ ماسک شما بسیار زیبا می‌شود.

 

ماسک عسل و خاک رس برای از بین بردن آلودگی‌های پوست

مواد مورد نیاز:

عسل خام ارگانیک، یک قاشق غذاخوری.

خاک رس، یک قاشق غذاخوری. توجه داشته باشید که خاک رس انواع مختلفی دارد و شما می‌توانید از هر نوع خاک رسی استفاده کنید.

آب به میزان لازم.

طرز تهیه: 

پس از مخلوط کردن آب و عسل، کمی خاک رس نیز به آن اضافه کنید. مایع به دست آمده را بر روی نواحی مورد نظر پوست بمالید و ۲۰ دقیقه صبر کنید و پس از آن با آب گرم بشویید.

منابع: livingthenourishedlife ،bellatory

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.