// ۰۹ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۵۸

از خانه‌ های مجلل امروزی تا زندگی سبز تخم‌ مرغی

اگر جزو افراد علاقمند به زندگی در طبیعت و اقلیم‌های متمایز هستید، تاکنون به امکانات موردنیاز برای این سبک زندگی فکر کرده‌اید؟ یا به زندگی دشوار و تأمین مسکن در کلان‌شهرها و مشکلاتی که در پی دارد، توجه کرده‌اید؟ با توجه به این مسائل، ایده‌هایی شگفت‌انگیز در ذهن متخصصان و طراحان معماری شکل گرفته که نتیجه‏‌ی آن فناوری منحصربه‏‌فرد خانه‏‌های تخم‌مرغی با توانایی تأمین انرژی پاک از خورشید و باد است.

معماران اسلوکی ایده‌ای با نام خانه‌های کپسولی‏ و تخم‏‌مرغی شکل ارایه کرده‌اند که با داشتن یک آنتن، سطح صیقلی و سقفی پوشیده از سلول‌های خورشیدی به سفینه‌ها‏ی فضایی شباهت دارد. اما این طراحی متفاوت و برجسته از گروه معماران اسلواکی «Nice» نشانگر تلاش خلاقانه‌ی آنها برای ارائه‌ی راه‏‌حل‌هایی در جهت حل ِمشکلات خانه سازی در سیاره‌ی زمین است. این فناوری که «اکوکپسول» نام گرفته یک واحد آپارتمان در مقیاس کوچک است. این اکوکپسول دارای تمامی امکانات متداول در یک خانه‌ی مورد انتظار شما است و همچنین انرژی مورد نیازش را از طریق انرژی پاک خورشید و باد تأمین می‌کند؛ این خانه‌ها در هر جایی از شهر تا دشت‏ و کوهستان قابلیت استقرار دارند.

خانه تخم مرغی 150710180301-eco-capsule-urban-exlarge-169

پس از شش سال کار برای پیشرفت طرح، در یک فستیوال طراحی از این کپسول پرده‌برداری شد. گروه معماران «Nice» هزاران پیش ‏سفارش دریافت کردند و آوازه‌ی این طراحی به گوش مقامات نیز رسید.ایگور زاچک از اعضای تیم «Nice» می‌گوید:

ما آماده‏‌ی پاسخگویی نبودیم، کار را ساده شروع کردیم، اما اکنون باید مدل خود را بازبینی کنیم.

در طراحی این خانه‌ی کپسولی سبک ظاهری زیبا و مطابق روز با عملکرد بهینه در پیوند با یکدیگر در نظر گرفته شده است. این خانه انرژی خود را از یک توربین بادی تاشو با قدرت 750 وات و سلول‌های خورشیدی تأمین می‌‏کند که در سقف تعبیه شده‌اند؛ علاوه بر این موارد، شکل منحنی ِاین طرح بهره‌وری انرژی را افزایش داده و با فیلترهایی درونی که این آب را برای مصرف آشامیدنی سالم‌سازی می‏‌کند جمع‌آوری آب باران را نیز ممکن ساخته است.

خانه تخم مرغی 150710180428-eco-capsule-snow-exlarge-169این ویژگی‌ها باعث شده که این خانه حتی در دورترین مکان‌ها کارایی بالایی داشته باشد، علاوه بر اینکه برای سهولت حمل‏ و نقل نیز اندازه‌ی آن متناسب با کانتینرهای حمل بار طراحی شده است. با توجه به شرایط زندگی، طراحان حداکثر هشت متر مربع فضای داخلی برای این خانه در نظر گرفته‌اند که یک تخت تاشو، میز کار دو منظوره‌ای که برای فضای غذاخوری دوبرابر می‌شود، حمام، آشپزخانه‌ا‏ی کوچک و انبار را در خود جای می‌دهد. زاچک کاربردهای عمومی و تخصصی مختلفی برای این کپسول پیش‌بینی می‌کند. «یکی از کاربردهای آن برای صاحبان مشاغل هتلداری است»؛ به گفته‌ی وی، بسیاری از پیش‌سفارشات واحدهای چندگانه برای شرکت‌های هتلداری صورت گرفته است.

او می‌افزاید:

ما همچنین به افرادی فکر کردیم که با طبیعت در ارتباط هستند، اما با توجه به بازخورد‏هایی که دریافت کردیم به این نتیجه رسیدیم که این طرح مناسب هرکسی می‏‌تواند باشد، چنین طرحی قوه‌‏ی تخیل و انگیخته و رویاهای کودکی افراد را زنده می‌کند.

خانه تخم مرغیگروه معماری همچنین با متراکم کردن شکلِ خانه و ارتقای بهره‌وری انرژی برای بهتر شدن طرح و هماهنگی آن با محیط شهری تلاش کرده اند. از نظر زاچک این خانه‏‌ی تخم‌مرغی برای افراد شهرنشین که شرایط سخت شهری مانند جمعیت بالا و کرایه‌های سر به فلک کشیده آنان را با مشکل مواجه کرده نیز مناسب است. طراحان که با تقاضاهای بی‌شماری برای تهیه‌ی این خانه روبرو شدند در حال حاضر به دنبال ارتقای ایده‌ی خود هستند. ویژگی‏‌های هوشمندانه‌ی بیشتری مانند نرم‏‌افزار پیش‏‌بینی آب‏ و ‏هوا و همچنین شاسی چرخ‏دار به منظور تحرک بهتر در طراحی‌های آینده گنجانده خواهد شد. زاچک در رابطه با مسائل روانشناختیِ زندگی در یک کپسول نیز معتقد است کاربران آن از میزان راحتی موجود شگفت‌‏زده و رضایتمند خواهند بود.

او می‌گوید:

اگرچه از بیرون نسبتا کوچک به نظر می‌‏رسد، اما درون کپسول کاملاً وسیع و جادار است. ایده‌‏های بسیاری برای اجرا (در آینده) داریم، زمانی که جایگاه ما در بازار تثبیت شود، می‏‌توانیم طرح‌های مختلفی ارائه دهیم. معماران بسیاری در این رابطه اتفاق نظر دارند- در حال حاضر، ظاهر تخم‌مرغی شکل به عنوان نمادی مشهور از فضای زندگی سبز رو به گسترش است.آوازه‏ و شهرت این «اکوکپسول‏‏» با حضور در بازار جهانی در سال آینده به اوج خود خواهد رسید.

خانه تخم مرغی

منبع: CNNSTYLE

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.