// ۱۲ آبان ۹۶ ، ۰۹:۵۵

بیوگرافی آیدا فقیه زاده

 

بیوکده:آیدا فقیه زاده متولد سال ۱۳۶۳ است ، وی فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر است ،در سال ۸۷ بود که به دلیل علاقه اش به حرفه بازیگری در کلاس های بازیگری «امین تارخ» شرکت کرد و سپس با استاد خود در سریال پخش نشده «راه شیری» عبدالحسین برزیده هم بازی شد و بعد از آن هم به واسطه «امین تارخ» به سریال «زمانه» معرفی و ایفاگر نقش «بهار»در سریال زمانه شد. او در سریال «زمانه» با بازی در نقش «بهار» دیده شد.

 

مصاحبه با آیدا فقیه زاده

بازی تان در سریال «زمانه» به پایان نرسیده است؟

همین طور است و فیلم برداری اش هفته آینده به پایان می رسد.

 

شما از شاگردان کارگاه بازیگری استاد «امین تارخ» هستید و هر ۲ برای بازی به این پروژه دعوت شدید اما «امین تارخ» انصراف داد و شما ماندید. بفرمایید چگونه برای بازی به سریال «زمانه» دعوت شدید؟

سال ۸۷ دوره بازیگری را در کارگاه بازیگری «امین تارخ» گذراندم و سپس در سریال «راه شیری» عبدالحسین برزیده بازی کردم که البته هنوز پخش نشده است. در این سریال، با «امین تارخ» هم بازی بودم و بعد از آن هم از طریق او به پروژه «زمانه» معرفی شدم و انتخاب اول برای ایفای نقش «بهار» بودم.

 

چه طور شد که «امین تارخ» از بازی در سریال انصراف داد؟

او به دلایل شخصی تصمیم گرفت که از بازی در این سریال انصراف دهد.

 

وقتی پیشنهاد نقش «بهار» به شما ارائه شد، او را چگونه شخصیتی دیدید؟

شخصیت «بهار» را خیلی دوست داشتم، چون مشابه او در میان دختران ایران بسیار زیاد است؛ دخترانی که بدون این که تقصیری داشته باشند ناخودآگاه مظلوم واقع می شوند و به حق خود و آن چه که لیاقتش را دارند نمی رسند. اگر از بعد اجتماعی، شخصیت «بهار» را در نظر بگیریم او پزشک است و با وجود این که تمام فاکتورها و عوامل لازم برای خوشبختی را دارد اما خوشبخت نیست!

 

چرا؟!

اگر بگویم داستان لو می رود و نمی توانم توضیح دهم. در ادامه قصه اتفاق هایی رخ می دهد که این سخن را می گویم.

 

به نظر شما واکنش «بهار» در مقابل رفتارهای «بهزاد»، «ارغوان» و اطرافیان درست و منطقی است؟ چرا که کمتر دختری در اطراف خود می بینم که صبوری «بهار» را داشته باشد و عشق خود را پنهان کند!

«بهار» دختر احساساتی و به دلیل این که تحصیل کرده است، منطقی رفتار می کند و صبوری می کند و کاری را که درست است انجام می دهد، چون همه از او این انتظار را دارند.

 

برای درآوردن نقش «بهار» چه کاری انجام دادید تا ویژگی هایی که اشاره کردید در قصه درآید. علاوه بر آن، «حسن فتحی» چه قدر کمک تان کرد تا بتوانید نقش را پیدا کنید؟

«حسن فتحی» حساسیت روی تمام شخصیت های قصه داشت و خیلی در درآوردن نقش کمکم کرد و از راهنمایی اش استفاده کردم. درباره شغل «بهار» تحقیقاتی کردم و به بیمارستان رفتم و با انترن و پزشکان مشورت کردم و چندین ماه از نزدیک با حرفه پزشکی آشنا شدم. خیلی شغل سختی است و صحنه هایی را دیدم که دیدن آن صحنه ها خیلی سخت بود. هم چنین برای ویژگی های نقش هم از تجربه هایی که از اطرافیان دیدم و در بخشی هم از شخصیت خود «بهار» استفاده کردم.

 

درباره خانواده «بهار» برخی این انتقاد را دارند که پرداخت درست درباره شغل «بهار» نشده است و ما تنها یک اسم خانم دکتر «بهار» را در قصه می بینیم. آیا در ادامه، شغل او، نقشی هم در روند قصه دارد و یا تنها یک اسم باقی می ماند؟

روی فیلم نامه تغییراتی صورت گرفت و بازنویسی و بخش هایی از کار حذف شد. اما آن چه که تاکنون درباره شغل «بهار» پخش شده پر رنگ نبوده است و حق دارید، به زمینه کاری او پرداخته نشده و بیشتر به مسائل زندگی و خانوادگی اش در قصه پرداخته شده است.

 

یعنی حساسیت شبکه بود که فیلم نامه تغییر کرد؟

خیر، به دلیل محدودیت زمانی مجبور شدند بخش هایی از قصه که مربوط به بیمارستان و شغل پزشکی او بود حذف کنند.

 

به نظر می رسد بازی بازیگران در این سریال به واقعیت خیلی نزدیک است؛ این یک دستی در بازی ها چه طور شکل گرفت؟

در زمان پیش تولید کارگردان راهنمایی هایی درباره نقش ها به بازیگران ارائه می کرد تا تحقیقاتی در رابطه با نقش خود انجام دهند. البته یک سری تمرین ها با بازیگران قبل از فیلم برداری داریم و درباره نقش خود نظرهای خود را می دهیم و اگر تغییری لازم باشد زیر نظر کارگردان صورت می گیرد. همه عوامل و در رأس آن ها کارگردان با تمام انرژی سعی کردند کارشان را به بهترین شکل به واقعیت نزدیک کنند تا نظر مخاطب را جلب کند. شخصیت های سریال زیاد هستند، یعنی از هر قشری از جامعه، می توانیم یک نمونه از لحاظ سنی، شغل و شخصیتی در قصه داشته باشیم و همان طور که داستان پیش می رود اتفاق های جدیدی در قصه رخ می دهد که نظر مخاطب را جلب می کند. البته انتقادهایی را که درباره سریال شده است قبول ندارم چون هر داستانی اجازه مطرح شدن را باید در چارچوب و قالبی داشته باشد. این که اکنون بخواهیم درباره سریال قضاوت کنیم زود است چون اتفاق های جدیدی در پیش است و باید بینندگان صبورانه «زمانه» را دنبال کنند.

 

نقش هم بازی های تان را در نزدیک شدن خود به نقش دکتر «بهار» چه طور ارزیابی می کنید؟

خدا را شکر همه بازیگران با تمام انرژی کار و به یکدیگر کمک می کنند. «حسین محجوب» و «فریبا متخصص» که من نقش فرزندشان را بازی می کنم، از بازیگران خوب و حرفه ای هستند و خیلی از تجربه های آن ها استفاده کردم و خوشحالم که در کنارشان بازی می کنم و لذت بردم.

 

قبول دارید که سریال «زمانه» فرصت بسیار خوبی برای تان بود که دیده شوید؟

خدا دوستم دارد و کمکم کرد که در این سریال بازی کردم. البته سال ۸۸ که وارد حرفه بازیگری شدم خیلی راجع به کاری که انتخاب می کنم حساسیت داشتم و شاید نتیجه صبوری ام بود که در سریال «زمانه» بازی کردم.

 

به طور حتم چون در یک سریال خوب با کارگردانی حرفه ای دیده شدید در انتخاب های بعدی تان حساسیت هایی که در انتخاب نقش دارید بیشتر می شود؟

همین طور است. شرایط سخت بود و انتخاب کارهای بعدی برایم سخت تر شده است البته پیشنهادهای بازی دارم که با توجه به فشردگی کاری سریال «زمانه» مشغول بررسی آن ها هستم تا بعد از پایان فیلم برداری سریال اگر قسمت شد بازی کنم. البته خیلی عجله برای بازی ندارم.

 

در پایان این گفت و گو اگر سخنی باقی مانده است بفرمایید.

ابتدا از «امین تارخ» تشکر می کنم چون در این سال ها برای شاگردانش زحمت کشید که کوچک ترین شان من هستم. او دلسوزانه خودش را وقف هنر کرده است و از شاگردانش حمایت می کند. از «حسن فتحی» هم که من را برای ایفای نقش «بهار» انتخاب کرد تشکر می کنم. از همه عوامل پشت دوربین که شبانه روز برای سریال «زمانه» زحمت می کشند هم تشکر می کنم چون تلاش آن هاست که کار ما دیده می شود.

 

بیوگرافی آیدا فقیه زاده 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.