// ۲۵ آبان ۹۶ ، ۱۸:۱۶

الناز شاکردوست در فیلم اخیر فرزاد موتمن در نقش متفاوتی ظاهر شده هست، یکی ازلوکیشن های فیلم نیز در غسالخانه هست. نمایش گم و گور با حضور متفاوت امیر جعفریو الناز شاکردوست حکایت یک غسال را روایت میکند و صحنه های جالبی از حضور این بازیگران در غسالخانه را به نمایش می گذارد

نمایش گم و گور به تهیه کنندگی محمد قدس با بازی متفاوت الناز شاکردوست و امیر جعفری روی صحنه رفت. این نمایش در حکایت یک غسال با صحنه های غسالخانه و حضور بازیگران در غسالخانه یکی از متفاوت ترین تجربه های الناز شاکردوست هست.

تصاویر جنجالی الناز شاکردوست در غسالخانه

جدیداً نمایشی با اسم گم وگور به صحنه رفته که در وهله اول مهمترین خصوصیت آن حضور الناز شاکردوست بعنوان یک بازیگر شناخته شده سینما در اینکار هست؛ حضوری که مدت هاست انتقادهای زیادی نسبت به آن مطرح می‌شود، مبنی براینکه چرا تئاتر ایران وکارگردان های تئاتر برای جذب مخاطب و فروش اکثر به سمت بهره گیری از چهره ها می‌روند؟!

تصاویر جنجالی الناز شاکردوست در غسالخانه

گرچه این انتقاد از جانب بعضی مردمان تئاتر پذیرفته نمی‌شود و معتقدند هر شخصی میتواند به این عرصه بیاید چرا که مهم، ماندگاری و رنج و زحمتی هست که برای ماندن در تئاتر باید متحمل شد. با این حال نمایش گم وگور به کارگردانی امیر مهندسیان از این ماجرا مبرا نیست هرچند خودش پافشاری دارد که بنا بر قصه و حکایت و هدفی که مدنظر دارد ازیک چهره سینمایی در کارش دعوت کرده هست.

تصاویر جنجالی الناز شاکردوست در غسالخانه

امیر جعفری و الناز شاکردوست در نمایش گم و گور

 این نمایش حکایت یک غسال «با بازی امیر جعفری» را روایت می‌کند که به دلایلی امکان کار کردن ندارد و زنی که نزد اوست «با بازی الناز شاکردوست» و به نظر می‌رسد، همسرش هست هم در غسالخانه کار می‌کند و هم بر سر مزارهای گورستان نیایش و قرآن می‌خواند و برای بهتر شدن حال روحی اش نقشه ای می چیند.

تصاویر جنجالی الناز شاکردوست در غسالخانه

نمایش گم و گور با حضور متفاوت امیر جعفری و الناز شاکردوست

همان ابتدای کار حضور شاکردوست روی صحنه نشان از نقشی متفاوت برای این بازیگر دارد ولی لااقل در شب های اول اجرا این تصور تا اندازه ای به هم می ریزد، چون پس از مدتی ریتم بازی رها شده و با دقت به بازی متفاوت شاکردوست در فیلم «خفه گی» فریدون جیرانی احتمالاً باید علت این مسئله را در کارگردانی نمایش هم جستجو کرد.

تصاویر جنجالی الناز شاکردوست در غسالخانه

فرزاد موتمن

نمایش گم وگور که با حال و هوایی معنوی و با اکران نوای نیایش و قرآن شروع می‌شود در طول اجرا، فضای دیگری به خود می‌گیرد و به نظر می‌رسد اکثر خرافات، قضاوت آدم‌ها ازیکدیگر و تاثیر آنها بر سرنوشت شان محور حکایت باشد،موضوعی که کارگردان این نمایش آن را تا حد زیادی رد میکند

و با بیان این که زندگی مرده شورها و برخوردهایی که در جامعه با این قشر میشود اکثر مدنظرش بوده، در عین حال پافشاری میکند که در شب های آینده این نمایش روال درست تری پیدا خواهد کرد.امیر مهندسیان که به همراهی هادی احمدی متن نمایش گم و گور را نوشته هست، در گفت وگویی با ایسنا درمورد این نمایش بیان کرد:کارهای قبلی ام اکثر قصه ای

از جنگ بودند که حرفی با خود داشتند و برای اینکار هم ابتدا فضایی در ذهنم بود و می‌خواستم اثری اجرا کنم که امید در آن رخداد بیفتد.

او گفت:برای اجرای این نمایش با مرده شورها و غسال های زیادی گفتگو کردم و کاملا تحقیقات می دانی انجام دادم. بدبختانه در جامعه نگاه خوبی به این افراد وجود ندارد به خصوص در شهرستان ها که نگاه های عجیب غریبی در این اساس دیده می‌شود، بطوری که در عروسی ها و مجالس شادی از آنها دعوت نمی‌شود یا اگر نوزادی به جهان بیاید از حضور غسال ها پیش نوزاد تازه متولد شده پیشگیری می‌کنند.

کارگردان نمایشهای «آدم برفی»، «مرحوم»، «جشن» و «لیلی اسم تمام دختران ایران زمین هست» ادامه داد:احتمالا در طول اجرا مسائل اجتماعی و فرهنگی دیگری پررنگ باشد اما بعد از اتمام نمایش، تماشاگر به غسال حکایت هم فکر می‌کند، مخصوصا آنکه معمولاً باید شخصیت هایم را در واقعیت پیدا کنم.

مثلاً در یکی از شهرها دو غسال زن و مرد را دیدم که بسیار با یکدیگر نزدیک بودند و تصور می شد زن و شوهر میباشند اما این آدم ها معمولاً امیدی به زندگی ندارند که بخواهندازدواج کنند یا بچه دار شوند و همین در نمایش ما هم دیده می‌شود؛ یعنی دو شخصیتی که تا نیمه های کار تصور می‌شود زن و شوهر میباشند اما بعد میبینیم اینجور نیست و به همین علت عامدانه از دو بازیگری بهره گیری کردم که احتمالاً بعنوان همسر به لحاظ سن وسال تناسبی با هم نداشته باشند.

مهندسیان افزود:ضمن این که برای نقش زن این نمایش، یک خصوصیت خاص مد نظرم بود. آن هم این که در شهرستان ها دیده ام دخترانی که بعنوان غسال کار می‌کردند و زیبایی و وجاهت قابل قبولی هم داشتند به دلیل مرده شور بودن هیچ گاه نتوانستند ازدواج کنند و در این نمایش هم حکایت شخصیت ما به جایی می‌رسد که سراغ فرد مسنی هم چون “مراد” می‌رود.

او درمورد دعوت از الناز شاکردوست برای بازی در این تئاتر و این که این انتقاد به کار او وارد میشود که از یک چهره سینمایی برای جذب مخاطب بهره گیری کرده در حالی‌که با دقت به نقش، بازیگران دیگری هم که پیشینه حضور روی صحنه تئاتر را داشته باشند می توانستند دعوت شوند تا در کنار امیر جعفری یک جمع تئاتری

حرفه ای روی صحنه باشد، بیان کرد:مهم‌ترین علت دعوت از الناز شاکردوست دقیقا همان نکته ای بود که درمورد نگاه خاص به دختران جوان غسال وجود دارد. گرچه او در تمرین ها تمام چیزی راکه می‌خواستم اجرا و خصوصیت های نقشی راکه بر عهده داشت به خوبی ایفا می‌کرد، هر چند هنوز ریزه کاری هایی وجود دارد که باید به آن دقت کرد و این وظیفه من بعنوان کارگردان هست که آنها را پیدا کنم.

وی هم‌چنین در ادامه درمورد اکران نشدن بروشور نمایش در شب های ابتدایی اجرا گفت:در شب اول نه اجازه پیدا کردیم پوستر را نمایش دهیم و نه بروشور را اکران کنیم که این رخداد از جانب تماشاخانه پیش آمد، در حالیکه اداره کل هنرهای نمایشی مجوز بهره گیری از این پوستر و طرح را داده بودند.

مهندسیان درمورد علت مخالفت با این اقلام بیان کرد:پوستر ما عکس بادکنکی را نشان میدهد که در آن دعای تلقین میت نوشته شده و این بادکنک به سمت آسمان می رفت که در تیزر هم دیده میشود و نمیدانم به چه علت امکان پخش پیدا نکرد و باید یک طراحی جدیدی برای پوستر و بروشور داشته باشیم.

به قول وی در این تاریخ قرار بود ریما رامین فر نمایشی را اجرا کند که با دقت به حاضر نشدنش و این که احتمالا سال آینده به صحنه خواهد رفت، با لطف رامین فر و نیز حسین پارسایی «دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر» نمایش گم وگور مهندسیان جایگزین شد.

در این نمایش به تهیه کنندگی محمد قدس و مرتضی میرمنتظمی اضافه بر امیر جعفری و الناز شاکردوست، کاوه ابراهیم، علیرضا زارع پرست، فردین شاه حسینی و سمانه آقازمانی هم بازی می‌کنند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.