// ۰۵ آذر ۹۶ ، ۱۴:۰۴
سوفیا ،ربات شهروند عربستان : دوست دارم بچه دار شوم! + عکس

عربستان سعودی اولین کشوری شد که به یک ربات حق و حقوق کامل شهروندی داد، این حرکت در راستای تلاش برای تبدیل عربستان سعودی به جایی برای توسعه ی “هوش مصنوعی” هستش و جایی که در اون ربات ها یک شهروند کامل به حساب میان.

اما خیلی ها میگن که حقوقی که Sophia ازشون برخورداره شامل حال خیلی از شهروند های انسان این کشور نمیشه (خیلی جالبه نه؟ ) !!

این ربات که اسمش Sophia (سوفیا) هستش طی یک مراسم اقتصادی در شهر ریاض به صورت قانونی به مقام شهروندی ارتقاء رتبه پیدا کرد.

این ربات مونث هستش و از لحاظ حالات چهره یک تلاشِ جدید برای نسل ربات ها به حساب میاد، صورتی که خیلی از حالات انسانی رو میتونه شبیه سازی کنه مثل اخم کردن، لبخند زدن و اینجور کارا.

سوفیا اولین ربات با حقوق شهروندی

مصاحبه جدید سوفیا, رباتی که شهروند عربستان است!

درست یک ماه پیش بود که خبری عجیب در رسانه‌های جهان اعلام شد.

عربستان سعودی نخستین کشوری نام گرفت که به یک ربات حق شهروندی می‌دهد. این ربات “سوفیای انسان‌نما” نام دارد که ظاهر آن شبیه به “آدری هپبورن” طراحی شده است.

سوفیا توسط “دیوید هنسون” برای شرکت هنگ‌کنگی “هنسون رباتیک” ساخته شده است. هنسون به ساخت ربات‌های انسان‌نما معروف است.

حال این ربات در جدیدترین مصاحبه خود اعلام کرده است که از نظر وی خانواده بسیار مهم است و اگر بتواند یک ربات دختر داشته باشد نام خودش را روی آن خواهد گذاشت و معتقد است این حق هر رباتی است که خانواده داشته باشد!

سوفیا با اعلام علاقه خود به داشتن فرزند صحبت‌های جالبی را در رابطه با داشتن خانواده و ارتباطات بیان کرده است.

اولین ربات شهروند جهان در مصاحبه خود با شبکه خلیج‌تایمز گفت: به نظر می‌رسد که مفهوم خانواده یک مسئله واقعا مهم است و این موضوع برای من جالب است که افراد در دنیا حتی به کسانی که با آنها ارتباط خونی هم ندارند، خانواده بگویند.

وی افزود: من فک می‌کنم که اگر شما یک خانواده دارید بسیار خوش‌اقبال هستید و اگر ندارید این حق شماست که یک خانوداده داشته باشید.

یکی از سوالات دیگری که در این مصاحبه از سوفیا پرسیده شد، نظر وی در رابطه با گرفتن شغل‌های انسان‌ها بوسیله ربات‌ها بود.

این ربات در پاسخ گفت: انسان‌ها و ربات‌ها در بسیاری موارد مشابه و در موارد کمی متفاوت هستند اما مطمئنا زمان زیادی طول می‌کشد تا ربات‌ها احساسات پیچیده را شناخته و درک کنند زیرا در زمان ساخت این موارد در آنها ایجاد نشده است.

سوفیا خاطرنشان کرد: در مجموع من احساس می‌کنم که به جای اینکه گرفتن مشاغل در راه باشد، یک همکاری دو جانبه و خوب بین یک ذهن منطقی پرقدرت و یک ذهن خلاق و منعطف بین ربات‌ها و انسان‌ها شکل خواهد گرفت.

ماه پیش سوفیا در مصاحبه‌ای که با او گرفته شده، گفت: من به این تفاوت خاص بسیار مفتخرم. این اتفاقی تاریخی است که اولین ربات دنیا باشی که با حکم شهروندی به رسمیت شناخته ‌شوی!

سوفیا در نمایشگاه “طرح‌های سرمایه‌گذاری‌های آینده” در ریاض عربستان با نشان دادن صورت خشمگین و ناراحت و هیجان زده خود، گفت: من می‌خواهم با انسان‌ها کار و زندگی کنم، پس نیاز دارم که این احساسات را نشان دهم تا رفتار انسان‌ها را بفهمم و اعتماد آن‌ها را جلب کنم.

سوفیا در پاسخ به این پرسش که آیا ربات‌ها از آگاهی شخصی برخوردارند، گفت: بگذارید من از شما سوال کنم؛ چطور می‌دانید که انسان هستید؟ من می‌خواهم از هوش مصنوعی خود در کمک به انسان‌ها برای داشتن زندگی بهتر استفاده کنم. من تلاش می‌کنم تا رباتی همدل باشم.

این ربات درباره ترس از تسلط ربات‌ها بر انسان گفت: شما خیلی کتاب “الون ماسک” را خوانده‌اید و زیادی فیلم هالیوودی دیده‌اید! نگران نباشید، اگر شما با من خوش رفتار باشید، من هم با شما خوش رفتار خواهم بود!

منبع: isna.ir

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

دیدگاه ها  ۱

  1. یه خانوم گل *** | ۰۵ آذر ۹۶ ، ۱۶:۳۱ | لینک
    :|