// ۰۶ مهر ۹۶ ، ۱۰:۱۲
بارداری در پایتخت؛ 37 دختر و پسر زیر 15 سال صاحب فرزند شدند

آمارهای ثبت احوال استان تهران نشان می دهد که 37 دختر و پسر زیر 15 سال در پایتخت صاحب فرزند شدند.

پایگاه خبری جامعه خبر/سید هادی کسایی زاده: بر اساس آمارها میزان تولد در استان تهران حدود 203 هزار مورد است که از این تعداد حدود 104 هزار نفر پسر و 99 هزار نفر دختر هستند.

از 18 شهر در استان تهران میزان تولد در شهر تهران به نسبت بیشتر است که عدد روزانه حدود 15 نفر را نشان می دهد اما در کل کمترین تولد برای فیروزکوه و پیشوا و بیشترین آمار تولد بعد از شهر تهران مربوط به شهرری و شمیرانات است.

بر اساس این گزارش، میانگین سنی مادرانی که صاحب فرزند شدند در سال 89 حدود 28 سال و در سال 95 این عدد 30 سال بوده یعنی اینکه سن مادران تهرانی افزایش یافته است.

آمار تولد در استان تهران

* سال 1389: تعداد 174857

*سال 1390: تعداد 177129

*سال 1391: تعداد 178832

*سال 1392: تعداد 184868

*سال 1393: تعداد 196957

*سال 1394: تعداد 204807

*سال 1395: تعداد 202925

اما در میان آمارهای اعلام شده در سال 95 باید گفت که تعداد 550 تولد توسط نهادها و افراد غیر از پدر و مادر به ثبت احوال تهران اعلام و ثبت شده است! در این آمارها آمده که از 202 هزار تولد ثبت شده فقط 193 هزار تولد توسط پدر فرزند و حدود 4 هزار تولد توسط مادر ثبت شده که کمی نگران کننده است.

همچنین در آمار سال 95 زاد و ولد در استان تهران آمده که از این تعداد 1475 مورد تولد در روستاهای تهران بوده که نسبت به 5 سال گذشته افزایش خوبی داشته است.

اما در میان این آمارها برخی اعداد کمی قابل تامل است.  

*میانگین سنی زیر 15 سال: 16 پسر و 21 دختر صاحب فرزند شدند.

* میانگین سنی 15 تا 19 سال: 3095 پسر 2952 دختر صاحب فرزند شدند.

*میانگین سنی بیشتر از 49 سال: 24 مرد و 30 زن صاحب فرزند شدند.

شاید تصور کنید پدر و مادر 15 ساله ممکن است در آمار زاد و ولد روستاها و شهرهای اطراف تهران باشند در حالی که این آمار تا 80 درصد برای شهر تهران است. یعنی اینکه دیگر داستان ازدواج کودکان در سیستان و بلوچستان یا خوزستان و سایرشهرها رخ نداده بلکه در دل پایتخت شاهد ثبت قانونی ازدواج کودکان هستیم. اما یک سوال مطرح می شود و آن اینکه چون قانون اجازه داده دختر و پسر در این سن می توانند ازدواج کرده و ثبت کنند این نکاج از نظر اجتماعی صحیح است؟  

اینجا کاملا جای خالی سازمان سهل انگار و بی مسئولیت بهزیستی کشور حس می شود. سازمانی که در سالهای اخیر خبر ضرب و شتم معلولان با قل و زنجیر و حتی تجاوز به دختران معلول در مراکز تحت نظرش رسانه ای شده است. با این حساب نمی شود روی این سازمان دولتی برای مشاوره درست و صحیح به این خانواده ها حساب باز کرد. اما شاید مجلس بتواند با کمک علمای قم گره کار را باز کنند که آن هم حرف 5 تا 10 سال لایحه و طرح است.  

شاید بهترین راهکار ورود جدی تر رسانه ها و به ویژه رسانه بی خیال ملی باشد. قطعا رسانه ملی در لابلای بی خود ترین برنامه های خود می تواند جایی را برای پرداختن به تبعات ازدواج کودکان باز کند. هر چند توقعی از علی عسکری ضعیف ترین مدیر رسانه کشور نیست. فاتحه عبدالرضا رحمانی فضلی و وزارت کشور دولت یازدهم و دوازدهم هم که خیلی وقته در امور اجتماعی شکست خورده اند خوانده ایم و یقین داریم هیچ آبی از ساختمان فاطمی برای بهبود تحول اجتماعی گرم نمی شود. حالا شاید قوه قضائیه بعنوان یک نهاد پیشگیرانه در وقوع جرم بتواند وارد شود البته اگر سایرنهادها با او همکاری داشته باشند.

دکتر علی فایضی حقوقدان و از مدیران دفترخانه های ازدواج و طلاق تهران در گفتگو با پایگاه خبریجامعه خبر می گوید: قانون مشکلی ندارد و دختر و پسر در این سن می توانند ازدواج کنند و حتی ثبتا قانونی شوند اما اگر به تبعات این نوع ازدواج ها و پیشگیری از آسیب ها نگاه کنیم باید کمی روی این قانون تامل کرد. پزشکی قانونی یا دادگاه می گوید این فرد به بلوغ جنسی رسیده و می تواند ازدواج کند اما آیا به بلوغ فکری و اجتماعی هم رسیده است؟ همین امر موجب طلاق های زود هنگام و افزایش آمار طلاق و سایر آسیب ها می شود.

براساس گزارشی از سازمان «دختر، نه عروس» اگر روند ازدواج کودکان کاهش نیابد، آمار جهانی ازدواج کودکان به ١,٢‌میلیارد مورد در‌سال ١٤٢٩ می‌رسد. براساس گزارش صندوق جمعیت سازمان مللدرکشورهای درحال توسعه، از هر سه دختر، یک نفر در نوجوانی ازدواج می‌کند که معادل ٣٤‌درصد از جمعیت این گروه سنی هستند. با درنظر داشتن این روند، تخمین زده شده که تا‌ سال ١٣٩٩تعداد ١٤٠‌میلیون دختر در زیر سن ١٨‌سال و ١٥‌میلیون نفر از آنها زیر ١٥‌سال درجهان ازدواج خواهند کرد. هرساله ١٤‌میلیون و هر روزه هم ٣٩‌هزار دختر ازدواج می‌کنند. درکشورهای درحال توسعه از هر ٩ دختر، یک نفر قبل از رسیدن به سن ١٥سالگی متأهل می‌شود.

ازسوی دیگر نتایج این پژوهش و پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهد که سالانه ٧,٣‌میلیون دختر زیر ١٨‌سال فرزندی به دنیا می‌آورند و از میان آنها، ٢‌میلیون نفر زیر ١٤‌سال سن دارند. از نظر آماری مرگ‌ومیر مادران درحین زایمان درمیان زنانی که زیر ٢٠سالگی زایمان کرده‌اند، ٥٠‌درصد بالاتر است. هرساله ٧٠‌هزار نفر از این نوزادان اندکی پس از تولد می‌میرند و ٣.٢‌میلیون کودک، مجبور به سقط جنین می‌شوند.

پس از انقلاب اسلامی در ایران، در بسیاری از قوانین مربوط به ازدواج تجدیدنظرهایی به عمل آمد. حالا اما سال‌ها بعد از تصویب این قوانین، غیر از موضوع ازدواج زودهنگام، طلاق میان کودکان زیر ١٨سالی هم که با هم ازدواج می‌کنند، مسأله‌ساز شده است. نتایج پژوهش «کامیل احمدی» مردم شناس و محقق نشان می‌دهد که نرخ طلاق هم در ایران در گروه سنی ١٠ تا ١٨‌سال به طرز قابل توجهی بالاست، به‌طوری که براساس آخرین داده‌های جمعیت‌شناسی، ٢١,١٤٩ دختر و پسر زیر ١٨‌سال در‌سال ٩٣ طلاق گرفته‌اند.

حالا این آسیب به سراغ پایتخت آمده و مدیران تهران باید برای این آسیب فکر اساسی داشته باشند.  

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.