// ۱۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۳:۴۱

شامی گیلانی از غذا‌های خوشمزه گیلانی است که بسیار طرفدار دارد و در عین حال بسیار مقوی هم هست. این غذا از غذا‌های ثابت سفره گیلانی‌ ها است؛ حتی خیلی از خانواده‌ ها به همراه نان و پنیر و سبزی، شامی نیز سر سفره عقد قرار می‌دهند.

اکثریت افراد این غذا را با پنیر و سبزی خوردن میل می‌کنند و در واقع جزء پیش غذا‌ها به حساب می‌آید. اما اکثرا آن را به عنوان غذای اصلی هم در نظر می‌گیرند. شامی انواع مختلفی دارد که مواد لازم برای تهیه آن‌ها متفاوت است در نتیجه طرز پخت آن‌ها نیز با هم فرق دارد.با سایت سرگرمی چفچفک همراه باشید.

غذای محبوب شمالی
مواد لازم برای تهیه شامی گیلانی:
یک عدد پیاز
۴۰۰ گرم گوشت گوسفند بی چربی
زردچوبه، فلفل قرمز و فلفل سیاه به میزان لازم
یک لیوان لپه خیس شده
یک عدد سیب زمینی
دو تخم مرغ
یک قاشق زعفران دم کشیده
پودر تخم گشنیز به میزان لازم


طرز تهیه شامی گیلانی:
برای تهیه شامی گیلانی ابتدا باید یک پیاز بزرگ را نگینی خرد کنید و داخل روغن بریزید و آن را سرخ کنید. سپس گوشت را هم به آن اضافه کنید و تفت دهید.
زردچوبه، فلفل قرمز و فلفل سیاه را نیز به گوشت و پیاز اضافه کنید و خوب تفت دهید تا تمام قسمت‌های گوشت طعم بگیرد. مقداری آب به آن اضافه کنید در حدودی که یک بند انگشت بالاتر از گوشت قرار بگیرد و اجازه دهید تا گوشت بپزد و آب آن بخار شود.

یک لیوان لپه را بگذارید تا حدود یک ساعت خیس بخورد سپس آن را بپزید تا تقریبا حدود دو قاشق از آب آن باقی بماند؛ یعنی در واقع تا جایی که لپه‌ ها خیلی خشک نشوند.
سیب زمینی‌ تان را پخته و رنده کنید. بعد از اینکه لپه و گوشت کمی خنک شدند آن‌ها را درون دستگاه غذاساز بریزید یا با هم چرخشان کنید. دو عدد تخم مرغ ، محلول زعفران و سیب زمینی‌ ها را اضافه کنید و خوب ورز دهید.
حتماً حدود یک ساعت مواد را داخل یخچال قرار دهید و به آن استراحت دهید سپس آن را از یخچال خارج کنید تکه‌ای از آن را دایره‌ای کنید و کف دستتان پهن کنید و وسط آن یک سوراخ ایجاد کنید و آن را در روغن داغ بیندازید تا سرخ شود.

سپس آن‌ ها را به ظرف سروتان چیده و تزیین کنید. نوش جان کنید.

سایت تفریحی چفچفک : فرادید

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

دیدگاه ها  ۲

  1. متیو تل | ۱۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۱۸ | لینک
    قلمتان مانا
    • | ۱۹ ارديبهشت ۹۷، ۱۶:۳۵
      سپاس
  2. سیّد محمّد جعاوله | ۱۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۱:۱۰ | لینک
    جالب بود.
    • | ۱۹ ارديبهشت ۹۷، ۱۶:۳۵
      سپاس از حضورتان