// ۰۶ مرداد ۹۷ ، ۰۴:۰۰

مجله اینترنتی چفچفک : دفعه بعد که بینی‌ تان را فین کردید، کمی بیشتر به دستمال کاغذی‌ تان نگاه کنید. ممکن است با این کار اطلاعات بیشتری درباره بدنتان به دست آورید. این موضوع که ما می‌توانیم بیش از ۱۰ هزار رایحه را با بینی‌مان شناسایی کنیم، حقیقتی شگفت‌ آور است، اما بینی شما فقط مکانی برای تشخیص بو‌ها نیست؛ بینی همچنین می‌تواند پنجره‌ای به آنچه در بدن شما می‌گذرد، بگشاید. در این مورد کنجکاو هستید؟


کافی است نگاهی به دستمال کاغذی‌تان بیندازید. رنگ و قوام ترشحات مخاطی بینی می‌تواند مشخص کند که آیا شما در آستانه سرماخوردگی هستید یا برای مشکلی جدی‌تر مانند عفونت قارچی سینوس نیاز به مراجعه به پزشک دارید.

شش نکته که ترشحات بینی درباره سلامت شما می‌گویند

۱. شفاف
ترشحات رقیق و شفاف به معنای سالم بودن شماست. ما هر روز حدود ۴ فنجان ترشحات مخاطی تولید می‌کنیم که وظیفه اصلی آن مرطوب نگهداشتن پوشش بینی و به دام انداختن ذرات، کپک‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و مواد آلاینده است. برای این که ترشحات مخاطی‌تان در وضعیت طبیعی باقی بماند، باید به اندازه کافی مایعات بنوشید تا آب بدنتان حفظ شود.

بافت تولیدکننده ترشحات مخاطی علاوه بر بینی در گلو و دهان شما نیز وجود دارند و نوشیدن آب به پیشگیری از خشک شدن آن‌ها هم کمک می‌کند؛ و مرطوب کردن هوا در خانه و دفتر کارتان با دستگاه‌های تولیدکننده بخور سرد به خصوص در فصل زمستان هم به شما کمک می‌کند.

۲. سفید
ترشحات مخاطی سفید ممکن است بیانگر شروع سرماخوردگی، آلرژی یا کم‌ آبی بدن باشد. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌ های تاژک‌دار بینی در نتیجه التهاب آسیب می‌بینند، بنابراین تولید ترشحات کند می‌شود، رطوبتشان از دست می‌رود و به رنگ سفید در می‌آیند. در این موارد می‌توانید آب بنوشید یا سورا‌خ‌های بینی‌تان را با اسپری سالین (که در داروخانه‌ها موجود است)، پاک کنید. این کار‌ها به مرطوب نگهداشتن بینی و خارج کردن ذرات آزارنده کمک می‌کند.

۳. زرد یا سبز
در این مورد نمی‌توانید براساس رنگ ترشحات مخاطی درباره آن‌ها قضاوتی قطعی کنید. برخلاف باور عمومی، ترشحات مخاطی سبز به معنای عفونت باکتریایی و ترشحات زرد رنگ به معنای عفونت ویروسی نیست. تغییر رنگ ترشحات مخاطی بستگی به میزان ترشحات درون بینی شما دارد و نیز اینکه چه مقدار التهاب وجود دارد. هر دو رنگ زرد و سبز بیانگر این هستند که شما بیمار هستید و دستگاه ایمنی‌تان در تلاش برای مقابله است.

این رنگ‌ها ناشی از مقدار فراوانی سلول‌های سفید خون است که برای کمک به مقابله با عوامل بیماری‌زا به صحنه وارد می‌شوند. هنگامی که این سلول‌ها می‌میرند، آنزیم‌های سبزرنگی را به جای می‌گذارند که باعث رنگ گرفتن ترشحات مخاطی می‌شوند.

۴. طلایی و بسیار چسبنده
ترشحات مخاطی که رنگ زرد تیره‌تر و قوامی مانند کره بادام‌زمینی دارند، ممکن است بیانگر سینوزیت قارچی، نوعی عفونت ناشی از هاگ‌ های کپک‌ هایی باشند که درون بینی گیر افتاده‌اند. همه ما هاگ‌ های کپک‌ها را در طول روز استنشاق می‌کنیم و اغلب افراد می‌توانند این ذرات را کمک حرکت ترشحات مخاطی به پایین و به سمت گلو برانند، اما اگر شما نسبت به آن‌ ها آلرژی داشته باشید، این ذرات به پوشش مخاطی می‌چسبند و باعث التهاب مجاری بینی شما می‌شوند.

۵. قرمز یا صورتی
علت ایجاد این رنگ در ترشحات مخاطی نشت خون از رگ‌های خونی پاره شده است که در بسیار نزدیک به سطح پوشش درونی بینی قرار دارند. هنگامی که شما با شدت بیش از حدی فین می‌کنید یا پوششش مخاطی بینی‌تان بیش از حد خشک است، این رگ‌ های خونی پاره می‌شوند.

۶. سیاه
ترشحات مخاطی کاملا تیره ممکن است ناشی از آلاینده استنشاق شده یا دود سیگار باشند، اما ممکن است بیانگر عفونت مزمن سینوس یا عفونت قارچی باشند. قارچ‌ ها به جایگزین شدن روی بافت مرده گرایش دارند و اگر ترشحات مخاطی شما روی هم انباشته شده باشند، محیط مناسب و رشد قارچ‌ ها فراهم می‌کنند. در این موارد باید به دکترتان مراجعه کنید.

فرادید: Faradeed : بخش سلامت از سایت تفریحی چفچفک

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.