// ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۲:۵۹

بسیاری از مردان و زنان ثروتمند جهان در زمینه کارهای خیریه و بخشیدن ثروت خود برای ریشه کن کردن فقر و افزایش سطح رفاه نیز فعالیت های زیادی دارند اما وقتی پای خانواده هایشان به میان می آید خساست به خرج داده و از بخشیدن ثروتشان به فرزندان خود امتناع می ورزند. میلیاردرهایی مانند بیل گیتس و مایکل بلومبرگ آنقدر ثروت دارند که تا ده ها نسل دیگر نیز فرزندان آن ها می توانند زندگی مرفه و بدون دغدغه ای را سپری کنند اما این افراد به جای این که ثروتشان را برای فرزندان یا بستگانشان به جای بگذارند قصد دارند از این ثروت هنگفت برای تبدیل کردن زمین به جایی بهتر برای زندگی استفاده کنند. در ادامه این مطلب شما را با میلیاردرهایی که از دادن ثروت خود به فرزندانشان امتناع ورزیده اند آشنا خواهیم کرد.

۱- مایکل بلومبرگ

مایکل بلومبرگ موسس، مدیر عامل و صاحب کمپانی بین المللی بلومبرگ ال پی است که برای مدتی نیز شهرداری نیویورک سیتی را بر عهده داشت. این کارآفرین اهل بوستون کار خود را با سرمایه گذاری در وال استریت و خرید بخشی از سهام بانک موسوم به سالومون برادرز آغاز کرد. در سال ۱۹۸۱ که این بانک به فروش رسید بلومبرگ تنها ۱۰ میلیون دلار از سهام آن را در اختیار داشت و وی از همین سرمایه برای تبدیل شدن به یکی از ثروتمندترین افراد جهان استفاده کرد. او شرکتی را تاسیس کرد که در سال ۱۹۸۷ کمپانی بلومبرگ ام پی نامیده شد که مجموعه ای از چند کمپانی کوچکتر بود.

این شرکت با بیش از ۳۲۵٫۰۰۰ خطر اشتراکی در سراسر جهان یکی از بزرگ ترین کمپانی های دنیای اطلاعات تجاری به شمار می آید. همچنین بلومبرگ شخصی است که به بخشش و کارهای بشردوستانه اهمیت زیادی می دهد. اولین کمک خیریه او یک کمک ۵ دلاری به دانشکده ای بود که در آن درس می خواند و در تمام طول زندگی اش از طریق بنیاد خیریه بلومبرگ بیش از ۳ میلیارد دلار در زمینه آموزش، سلامت و حفظ محیط زیست هزینه کرده است. وی در نامه ای که به جمعی از میلیاردهای فعال در این حوزه نوشته چنین گفته است:” تقریباً تمام ثروت خالص من در سال های آینده بخشیده شده یا به بنیاد [خیریه] من خواهد رسید”. در حالی که اقدام خیرخواهانه بلومبرگ قابل ستایش است باید بدانید که او تنها کسی نیست که این تصمیم را گرفته است.

۲- جینا رینهارت

جینا رینهارت، ثروتمندترین زن استرالیا در ابتدا شخصی کاملاً معمولی بود که در رشته ی اقتصاد در دانشگاه سیدنی درس می خواند اما خیلی زود دریافت که این رشته و کار برای وی ساخته نشده است. بدین ترتیب در اقدامی عجیب دانشگاه را رها کرده و همراه پدرش وارد صنعت استخراج سنگ آهن شده و از استعداد خود در این زمینه استفاده نمود. وی با استعداد و دانشی که در این زمینه داشت کسب و کار در معرض ورشکستگی پدرش را نجات داده این کمپانی را به یکی از معروف ترین و موفق ترین کمپانی ها در استرالیا تبدیل کرد. بعد از مرگ پدرش در سال ۱۹۹۲، او مدیر عاملی کمپانی Hancock Prospecting Pty Limited (HPPL) و شرکت های زیرمجموعه آن را بر عهده گرفت.

امروزه ثروت شخصی این غول حوزه معدن کاوی بیش از ۱۶٫۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود اما از آن جایی که رابطه او با برخی از اعضای خانواده اش چندان خوب نیست، رینهارت تصمیم گرفته که بخش اعظم ثروت خود را در زمینه فعالیت های بشردوستانه هزینه کند. در یک مقطع زمانی رابطه او با پسرش چنان متشنج بود که کار به دادگاه کشید و بر اساس توافقی که بین او و پسرش به انجام رسید مقرر گردید که نیمی از ثروت او صرف امور خیریه شود.

۳- بیل گیتس

بیل گیتس که موسس بزرگ ترین کمپانی کامپیوتری جهان است از همان سنین نوجوانی علاقه فراوانی به حوزه تکنولوژی و برنامه نویسی داشت. او اولین برنامه کامپیوتری خود را زمانی که هنوز به سن نوجوانی نرسیده بود نوشت. وی سرانجام وارد دانشگاه هاروارد شده و در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۷۶ که کامپیوتر MITS Altair 8800 ساخته شد او و دوستش پل آلن به این نتیجه رسیدند که می توانند شرکت نرم افزار کامپیوتری خود را تاسیس کنندو بدین ترتیب وی برای محقق کردن رویای خود دانشگاه هاروارد را رها کرد. سال بعد شرکت مایکروسافت تاسیس شده و دفتر آن در الباکرکی در نیومکزیکو راه اندازی شد. او ابتدا با شرکت آی بی ام همکاری داشت اما حق کپی رایت تمامی برنامه ها و نرم افزارها را برای خود و شرکتش نگه داشت.

در سال ۱۹۸۵ شرکت مایکروسافت اولین نرم افزار ویندوز را به مصرف کنندگان خانگی عرضه کرد. امروزه گیتس بیش از ۸۹٫۶ میلیارد دلار ثروت دارد و بیشتر مشغول فعالیت های بشردوستانه است تا کار در مایکروسافت. او همراه با همسرش، ملیندا، بنیاد خیریه بیل اند ملیندا گیتس را تاسیس کرد که بزرگ ترین سازمان خیریه در جهان به شمار می آید. وی تاکنون بیش از ۲۷ میلیارد دلار در زمینه فعالیت های بشردوستانه هزینه کرده است و خیال ندارد ثروتش را برای فرزندانش باقی بجای بگذارد.

۴- وارن بافت

وارن بافت به عنوان مدیر عامل و رییس کمپانی برکشایر هاتاوی نامی برای خود دست و پا کرد. او زمانی که تنها ۱۹ سال سن داشت از دانشگاه نبراسکا-لینکلن فارغ التحصیل شده و خیلی زود در دانشگاه کلمبیا نام نویسی کرد. وی از استعداد خارق العاده خود در زمینه سرمایه گذاری استفاده کرده و همراه با شرکای خود کسب و کارهای متعددی راه اندازی کرد. در نهایت وی همراه با چارلی مانگر کمپانی بافت پارتنرشیپ را تاسیس کرد که بعدها کمپانی سازنده منسوجات برکشایر هاتاوی را خریداری کرد. بافت در دهه ۱۹۷۰ به عنوان رییس این کمپانی انتخاب شده و هنوز نیز در این مقام باقی مانده است.

وی اکنون یکی از ثروتمندترین مردان جهان بوده و ثروت خالص او برابر با ۷۸٫۹ میلیارد دلار است. بافت به جای این که ثروتش را برای فرزندانش باقی بگذارد قصد دارد که ۹۹ درصد از ثروتش را صرف امور خیریه از طریق بنیاد خیریه خودش و بیل گیتس نماید. در دهه های اخیر وی بیش از ۲۱٫۵ میلیارد دلار در زمینه فعالیت های بشردوستانه هزینه کرده است. وی در این باره گفته است:” من می خواهم به مقدار کافی پول برای فرزندانم بجای بگذارم که احساس کنند که هر کاری بخواهند می توانند انجام دهند اما نه آن قدر که بیکار بنشینند”.

۵- پیر امیدیار

امیدیار در سن ۵۰ سالگی، جوان ترین میلیاردر این فهرست است اما این موضوع باعث نشده که وی وارد امور خیریه و بشردوستانه نشود. این کارآفرین ایرانی-آمریکایی که در پاریس بدنیا آمده موسس و رییس سابق کمپانی eBay، معروف ترین کمپانی حراج اینترنتی است. او در همان سنین نوجوانی علاقه فراوانی به کامپیوتر و حوزه تکنولوژی داشت. بعدها با مدرک علوم کامپیوتر از دانشگاه تافتس در مدفورد سامرویل در ماساچوست فارغ التحصیل شد و قبل از راه اندازی اولین استارت آپ خود با نام «Ink Development» برای چندین شرکت کامپیوتری کار می کرد. در طول سال ها این شرکت اسم خود را به eShop تغییر داده و بر روی تجارت الکترونیک متمرکز شد.

وی بعدها اولین سایت حراج اینترنتی را تاسیس کرد که بعدها به eBay تبدیل شد. سه سال بد امیدیار وارد فهرست میلیاردرهای جهان شد. در طول این سال ها ثروت او همواره در حال افزایش بوده و بر اساس گزارش مجله فوربس وی اکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار ثروت دارد. وی بعدها بنیاد امیدیار را تاسیس کرده که در زمینه های متعددی از قبیل کارهای خیریه و ایجاد اشتغال، حقوق بشر و مبارزه با گرسنگی فعالیت می کند. وی تاکنون بیش از یک میلیارد دلار به بنیادهای خیریه کمک کرده و قصد دارد تنها بخش کوچکی از ثروتش را برای خانواده خود باقی بگذارد.

امیدیار در این باره چنین گفته است:” دیدگاه ما بسیار ساده است، ما بسیار بیشتر از آنچه که خانواده ما نیاز خواهد داشت ثروت داریم. هیچ نیازی نیست وقتی که امروز می توان آن را به بهترین شکل مورد استفاده قرار داد آن را نگه داشت. می توان از آن برای حل کردن برخی از پیچیده ترین مشکلات جهان استفاده نمود”.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.