// ۱۲ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۵۹

چگونه جویدن ناخن می‌تواند سلامتی را به خطر بیاندازد!

جویدن ناخن که به Onychophagia معروف است، عادتی رایج است که بسیاری از مردم، حتی بدون این‌که متوجه انجام دادن این کار شوند، آن را انجام می‌دهند.

  ناخن جویدن

جویدن ناخن معمولا در کودکی آغاز می‌شود و تا بزرگسالی نیز ادامه دارد. هنگامی‌که افراد مشغول انجام دادن کارهایی از جمله کتاب خواندن، تماشای تلویزیون و یا صحبت کردن با تلفن هستند، به طور ناخودآگاه، ناخن‌های خود را می‌جوند؛ این کار در هنگام استرس داشتن، هیجان زده بودن، خستگی و نداشتن فعالیت، تشدید می‌شود در این‌جا به بیان اینکه چگونه جویدن ناخن سلامتی ما را به خطر می‌اندازد، می‌پردازیم:

ناخن

1. میکرب‌هارا در کل دهان ما پخش می‌کند:

دست‌ها و ناخن‌های شما، پُر از باکتری‌ها، قارچ‌ها، و سایر میکرب‌های مضر هستند. هنگامی‌که انگشتان نشُسته خود را وارد دهان‌تان می‌کنید، خطر ابتلاء به عفونت‌های مختلف را در خود بالا می‌برید. ناخن‌های شما مکان مناسبی برای رشد باکتری‌هایی مثل سالمونِلا هستند. در سال ۲۰۰۷ تحقیقی روی ۵۹ نفر انجام شد تا مشاهده شود که آیا جویدن ناخن واقعا تاثیری در پخش کردن باکتری‌ها در سراسر دهان دارد و یا خیر. نتایج نشان دادند که مقدار انتروباکتریاسه در دهان کودکانی که ناخن‌های خود را می‌جویدند، بیشتر از بقیه آن‌ها بود. هم‌چنین  جویدن ناخن، احتمال ابتلا به زگیل و تبخال را بیشتر می‌کند. 

2. مشکلات معده:

اگر ناخن‌های خود را بجوید، میکرب‌های مضری از ناخن‌های شما وارد دهان‌تان می‌شوند و به روده شما راه پیدا می‌کنند. هنگامی‌که این میکرب‌ها وارد معده می‌شوند، مشکلاتی را در دستگاه گوارش شما به وجود می‌آورند که منجر به اسهال و دردهای شکمی‌ می‌شوند. کودکانی که ناخن‌های خود را می‌جوند، بیشتر در خطر بیماری‌های گوارشی و روده از جمله کرم روده قرار دارند.

ناخن

3. عفونت‌های ناخن:

جویدن ناخن، خطر ابتلاء به عفونت‌های ناخن را نیز بالا می‌برد. هنگامی‌که ناخن‌های خود را می‌جوید، خراش‌هاو شکاف‌های باریکی روی پوست کنار ناخن شما ایجاد می‌شود. باکتری‌های مضر و دیگر میکروارگانیسم‌ها، می‌توانند وارد این شکاف‌هاشوند و در نتیجه احتمال و خطر ابتلاء به عفونت را بالا می‌برند؛ این عفونت‌ها، باعث تورم، قرمزی و چرک در اطراف ناخن شما می‌شوند و اگر جویدن ناخن‌های خود را متوقف نکنید، درمان آن‌ها دشوار خواهد بود. به علاوه، جویدن ناخن‌های شما سبب خونریزی در اطراف ناخن‌های شما نیز می‌شود. 

4. آسیب رسیدن به بستر ناخن:

جویدن ناخن‌هایتان، علاوه بر مستعد کردن شما در ابتلاء به عفونت‌های مختلف، آسیب‌های جدی ای را به بستر ناخن شما و همچنین پوست اطراف آن می‌زند. بر اساس تحقیقی که در مجله هندی به نام Plastic Surgery منتشر شد، گزارش شد که عادت‌های ناخودآگاهی از قبیل جویدن ناخن، منجر به بد شکل شدن ناخن‌هامی‌شود. ناخن جویدن مزمن، سبب کوتاه ماندن دائمی‌ناخن‌هاو رشد نکردن آن‌هامی‌شود.

دندان

5. مشکلات دندانی:

جویدن ناخن اصلا برای سلامت دندان‌های شما خوب نیست و باعث می‌شود که دندان‌های شما تغییر وضعیت بدهند و از جای خود خارج شوند و همچنین دندان‌های جلویی شما را شل می‌کنند و منجر به ایجاد ترک در آن‌هامی‌شود. جویدن ناخن، علاوه بر دندان‌ها، به بافت لثه‌هانیز آسیب می‌رساند و عامل به وجود آمدن آبسه لثه است.  

6. دندان قروچه:

افرادی که در هنگام استرس، ناخن‌های خود را می‌جوند، بیشتر در معرض خطر دندان قروچه هستند. اگر دست‌های کسانی که عادت ناخن جویدن دارند، درگیر انجام کاری باشد، در هنگام استرس و نگرانی، مداد می‌جوند و یا دندان‌های خود را محکم به هم فشار می‌دهند؛ این کارها برای دندان بسیار مضر است. دندان قروچه‌های ناخودآگاه، سبب ایجاد درد در صورت، فک، ماهیچه‌های صورت و سردردهای مزمن و حساس شدن دندان می‌شود.

ناخن

7. مشکلات زندگی:

ناخن جویدن با حالات روحی فرد مرتبط است و در هنگام استرس، خستگی و نگرانی، عادتی رایج است. ناخن جویدن در جوانان، به دلیل خستگی و یا مشکلات اتفاق می‌افتد و نشان دهنده حالات روحی و روانی آن‌ها است. افرادی که به طور مداوم ناخن‌های خود را می‌جوند، نسبت به بقیه افراد، دچار مشکلات و اختلالات زیادی در زندگی هستند. حتی متوقف کردن جویدن ناخن نیز سبب بروز اضطراب می‌شود و در نتیجه تاثیرات منفی روی زندگی افرادی که ناخن‌های خود را می‌جوند، می‌گذارد. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.