// ۲۰ آذر ۹۶ ، ۰۸:۵۰

حالت شما در هنگام خواب می تواند یکی از دلایل درد معده، درد گردن یا کمر دردتان باشد. بسیاری از افراد در مورد حالت های مختلف خوابیدن و نقاط ضعف و قوت آن ها چیزی نمی دانند اما آگاهی از بهترین حالت خوابیدن بسیار مهم است و می تواند تاثیر زیادی در سلامت جسمی شما داشته باشد؛ به خصوص در مورد کسانی که با مشکلات مربوط به سلامتی شان دست و پنجه نرم می کنند. اگر هم با مشکلات جسمی مواجه نشده اید بدون شک آگاهی از این روش های خوابیدن در آینده به شما کمک خواهد کرد که به این مشکلات دچار نشوید. در ادامه این مطلب شما را ۸ روش مختلف خوابیدن و تاثیری که هر کدام بر روی سلامتی بدن شما خواهند داشت آشنا خواهیم کرد.

۱- خوابیدن به پشت و پایین انداختن دست ها

خوابیدن به پشت در حالی که دست هایتان کنار بدنتان قرار گففته یکی از بهترین روش های خوابیدن است که بهترین و سالم ترین روش خوابیدن برای ستون فقرات به شمار می آید. خوابیدن در این حالت گزینه ی خوبی برای کسانی که گردن درد دارند نیز به شمار می آید. اما علاوه بر فوایدی که این حالت خوابیدن دارد نقاط ضعفی نیز در این روش خوابیدن دیده می شود. بر اساس مطالعات کسانی که در این حالت می خوابند بیشتر از دیگران خروپف می کنند و احتمال متوقف شدن تنفس برای مدتی کوتاه در خواب در این افراد بیشتر خواهد بود.

۲- خوابیدن به پشت و بالا نگه داشتن دست ها

این حالت خوابیدن به حالت ستاره دریایی معروف است و برای کمر و پشت بسیار خوب است. چه دست های شما در موازات بدنتان قرار داشته باشد و یا بالا نگه داشته شده و یا دور بالش قرار بگیرد، این روش خوابیدن از چندین جهت می تواند مفید واقع شود. این روش خوابیدن نه تنها درد گردن را تسکین می دهد بلکه از وقوع جوش های پوستی و چین وچروک های صورت نیز جلوگیری خواهد نمود. البته همانطور که در مورد قبل نیز گفته شد این حالت خوابیدن باعث خروپف کردن شده و بالا گذاشتن دست ها نیز باعث می شود فشار مضاعفی به اعصاب شانه وارد شود که درد در این نقطه را در پی خواهد داشت.

۳- حالت جنینی

حالت خوابیدن جنینی یکی از بدترین روش ها برای خوابیدن است زیرا می تواند به صدمه به گردن و پشت منتهی شده و درد در این نقاط را به همراه داشته باشد. بسیاری از افراد خوابیدن در این حالت را دوست دارند زیرا این حالت خوابیدن را راحت می دانند. حالت خوابیدن جنینی و شدیداً پیچ و تاب خورده علاوه بر درد کمر و گردن باعث می شود که در هنگام خواب نتوانید نفس عمیق بکشید و برای زنان باردار نیز توصیه نمی شود.

۴- حالت سقوط آزاد

خوابیدن در حالت سقوط آزاد نه تنها  عملکرد سیستم گوارش بدن را بهبود می بخشد بلکه در کاهش مشکل خروپف نیز بسیار موثر خواهد بود. در خوابیدن در این حالت، شخص می تواند سرش را به یک طرف روی بالش قرار دهد. اما این روش خوابیدن فشار و تنش زیادی را در گردن ایجاد کرده و درد گردن را در پی خواهد داشت. همچنین احتمال چین و چروک در پوست صورت با این روش خوابیدن بیشتر خواهد شد.

۵- خوابیدن به پهلو با دست های آزاد

خوابیدن به پهلو برای حل مشکل خروپف کردن بسیار مفید است اما به دلیل فشاری که به اعصاب زیرین وارد می شود ممکن است جریان خود به سختی ادامه داشته باشد که با درد در ناحیه شانه و گردن همراه است.

۶- خوابیدن به پهلو و دست ها در امتداد بدن

این روش خوابیدن برای کسانی که از درد گردن و کمر رنج می برند بسیار مفید است و به از بین رفتن مشکلاتی مانند توقف ناگهانی کوتاه مدت تنفس در خواب نیز کمک خواهد کرد. با این وجود این حالت خوابیدن نیز نقاط ضعفی دارد و آن این که چنین حالتی از خوابیدن می تواند باعث ایجاد چروک و شل شدن سینه ها در خانم ها شود.

۷- خوابیدن به پهلوی راست یا چپ

اگر معمولاً به پهلو می خوابید طرفی که روی آن به خواب می روید نیز بر سلامتی شما تاثیر خواهد داشت. اگر روی پهلوی راستتان می خوابید این کار می تواند به مشکلات قلبی منتهی شود و اگر روی پهلوی چپ بخوابید نیز این کار می تواند باعث فشار وارد شدن به ارگان های داخلی مانند معده، ریه ها و کبد گردد.

۸- خوابیدن روی بالشت های محافظ

بدون در نظر گرفتن حالت خواب، اگر در هنگام خواب از یک بالش بزرگ و نرم به عنوان محافظ و تکیه گاه بدن استفاده کنید درد کمتری را در بدنتان احساس خواهید کرد. کسانی که به پشت می خوابند می توانند بالشی را زیر قوس ستون فقرات خود قرار دهند و کسانی که در حالت سقوط آزاد می خوابند می توانند بالش را زیر ران یا پهلوی خود بگذارند تا احساس درد کمتری هنگام خواب داشته باشند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

دیدگاه ها  ۱

  1. علی
    علی | ۲۲ آذر ۹۶ ، ۰۴:۴۲ | لینک
    عالی بود ممنون از وب سایت خوبتون
    • | ۲۲ آذر ۹۶، ۰۸:۴۴
      سپاس از حضورتان