// ۰۲ مهر ۹۶ ، ۱۳:۵۵

صنعت خودرو سازی ایران متاسفانه همیشه به نفع تولید کننده بوده است. مصرف کننده همیشه در خرید خودرو های گران ایرانی در قبال استاندارد های ضعیف این خودرو ها متضرر شده است. در بخش وبگردی زوم تک میتوانید جذاب ترین مقالات از دنیای اینترنت را بخوانید.

کیفیت پایین خودرو های ایرانی دغدغه خریداران

برخی از خودرو های ایرانی پس از تولید و تحویل به مشتری تازه وارد مرحله دیباگ گیری می شود. شاید برخی از این خودرو ها دارای دنده عقب نباشند یا گاهی اوقات نداشتند آیتم های مختلف مشتری را دچار مشکلات حاد میکند. نکته بسیار جالب دیگری که در خودرو های ایرانی به چشم می خورد صداهای عجیب و غریب موتور خودرو ها در مدل های مختلف است ، بطور مثال صدای موتور خودرو های مدل ۸۵ بسیار بی صدا تر از مدل های تولیدی ۹۶ است ، این موضوع بسیاری از خریداران را از خرید خودرو های صفر ناراضی میکند. در ادامه به بررسی بی کیفیت ترین خودرو های ایرانی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

به گزارش زوم تک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (آی.اس.کیو.آی- ISQI) ، در اسفندماه سال گذشته ۷۲ هزار و ۶۶۶ دستگاه خودرو سبک تولید شد که ۹۹ درصد از حجم تولیدات به خودروهای سواری و یک درصد دیگر به وانت ها اختصاص داشت.

بر این اساس خودروهای سبک تولیدی کشور در این ماه شامل ۴۱ مدل خودرو در گروه سواری و ۹ مدل در گروه سنگین بود.

طبق این گزارش در اسفندماه ۹۵، وانت تندر با اخذ سه ستاره کیفی بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل در بخش وانت را به خود اختصاص داد.

در بخش سواری خودروهای نیومزدا ۳، گرند ویتارا، کیا سراتو و ساندرو با اخذ ۴ ستاره کیفی بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل را در این ماه به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش پراید، تیبا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ و پژو پارس در رده‌های پائین کیفی خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان قرار گرفته‌اند.

در گروه خودروهای سنگین نیز، خودروهای کشنده ولوو FH500، کشنده ولوو FH460، کشنده اسکانیا G410 و کشنده اسکانیا R460 با اخذ چهار ستاره کیفی بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل را در این ماه از آن خود کردند.

 پرایدهای X131 ،X132 ،X111

پرایدیار همیشگی و فرشته مرگ ایرانی‌ها خودروهای پراید هستند که در اول این لیست جای گرفته‌اند. این خودروها شاید ارزان‌ترین خودروی بازار باشند اما برای پول کمتر ارزش ندارد که جان خود را به‌خطر بیاندازید. البته ناگفته نماند که سایپا با اعمال تغییرات جزئی، سعی نموده تا پراید را کمی ایمن‌تر کند اما این خودرو همچنان مشکل‌ساز است. هر سه محصول از پیشرانه‌ای یکتا بهره می‌برند که ۱۳۲۳ سی‌سی حجم دارند. استحکام کم بدنه، مهمترین ضعف این خودروها است که باعث می‌شود تصاویر مچاله شدن این خودروها به وفور در فضای مجازی در دسترس باشد. به‌طور کلی پراید، یک وسیله چهارچرخ است که فقط وظیفه جابه‌جایی افراد را برعهده دارد و چیز دیگری در دستان خود ندارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم وسایل حمل و نقل عمومی را به پراید ترجیح دهید و به‌جای هزینه برای کاهش عمر خود از مترو استفاده کنید. قابل ذکر است که همه مدل‌های پراید و حتی جدیدترین عضو این خانواده که به‌صورت وانت‌باری طراحی شده، ۱ ستاره کیفیت دریافت کرده‌اند.

تیبا و تیبا ۲

تیباخودروهای ملی سایپا، شرایط خوبی ندارند. این خودروها همان پرایدهای قدیمی هستند که کمی جان گرفته‌اند اما هم‌چنان از لحاظ کیفیت سطح پایینی دارند. خودروهای تیبا از لحاظ مصرف سوخت شرایط خوبی دارند اما از لحاظ ایمنی و کیفیت ساخت ناامیدکننده هستند. این خودروها بدنه چندان قدرتمندی ندارند و ضعف مونتاژ بارها در آنها دیده شده است. صدای موتور فراوان زمانی که وارد کابین می‌شوید شما را آزار خواهد داد. از جمله ایرادات دیگر خودروهای تیبا می‌توان به ضعف سیستم برقی خودرو، ضعف ترمز مخصوصا در زمان لغزندگی جاده و نفوذ آب به داخل برخی از خودروها اشاره کرد.

اگر چه خودروهای تیبا سواری تیز و نرمی دارند اما فرمان این خودرو چندان از راننده حرف شنوی ندارد و گاهی اوقات عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد. در اینجا به شما پیشنهاد می‌کنیم که قیمت و هزینه را فدای جان خود نکنید و باز هم از همان اتوبوس‌های بین ایستگاهی در خیابان‌ها استفاده کنید تا طول عمر بیشتری داشته باشید. کوچولوهای ایرانی سایپا بیش از ۱ ستاره کیفیت دریافت نکردند و این یعنی وضع این خودروها نیز خراب است.

ام‌وی‌ام ۱۱۰S

ام‌وی‌ام 110SMVM110s نمونه بارزی از یک خودروی چینی به‌درد نخور است که مانند ظروف چینی قابل اعتماد نیست. این خودرو اصلا ارزش قیمتی را که برای آن درنظر گرفته شده ندارد و شما برای داشتن یک MVM110s باید در حدود ۳۰ میلیون‌تومان هزینه کنید و یک خودری شهری را بدست آورید. شما با پرداخت ۳۰ میلیون تومان چیزی شبیه به یک موتورسیکلت ۴ چرخ بدست خواهید آورد. این خودرو احتمالا برای خانم‌هایی طراحی شده که به‌تازگی رانندگی آموخته‌اند و نیاز به قدرت آنچنانی ندارد. موتور ۳ سیلندر ۹۹۸ سی‌سی اگر چه کم مصرف  است اما در مقابل، کم جان نیز هست و به‌جز شرایط شهری کاربرد دیگری ندارد.

این اسباب‌‌بازی چینی نه‌تنها چهره خوبی ندارد بلکه از لحاظ ایمنی و کیفیت حرف چندانی برای گفتن ندارد. شما با پرداخت ۳۰ میلیون تومان چیزی شبیه به پرایدهای ۱۱۱ خودمان را دریافت خواهید کرد. ضعف بدنه، ضعف سیستم ترمز، کیفیت مونتاژ، قدرت کم، کیفیت بد متریال تنها بخشی از معایب این خودروی چینی محسوب می‌شوند.

پژو پارس

پژو پارسپیرمرد فرانسوی لیست ما در ایران محبوبیت زیادی دارد اما کیفیت آن چندان مورد تایید کارشناسان نیست و تنها ۱ ستاره کیفیت کسب کرده است. اگر از شتاب پژو پارس صرف‌نظر کنیم، ایراداتی همچون ضعف مونتاژ، عملکرد پایین در تصادفات، عمر کم قطعات بگذریم، پارس خودروی چندان بدی برای شما نخواهد بود. در مدل داشبورد جدید صدای داشبورد شما را آزار خواهد داد. ضعف بدنه نیز در خودروهای پارس کاملا مشهود است و به‌نوعی این ضعف در خودروهای ارزان‌قیمت ایران یک آپشن حساب می‌شود که به‌صورت استاندارد بر روی همه مدل‌ها قرار داده شده است.

وانت آریسان

وانت آریساندر مقابل نام خودروسازان ایرانی باید جمله «وانت بد ساختن تخصص ماست» ثبت شود. بعد از تبدیل پیکان به وانت، ایران‌خودرو تصمیم گرفت وانتی با طراحی پارس تحویل مردم بدهد که نتیجه آن ضعف شاسی و شکستگی شاسی با کوچکترین فشار شد. ضعف در قطعات این خودرو به‌صورت مکرر دیده شده و ایرادات ناشی از مونتاژ در تمام بخش‌های خودرو دیده می‌شود. ضعف در ایمنی و سیستم ترمز ایرادی جدی در این خودرو محسوب می‌شود. از لحاظ قدرت پیشرانه، آریسان شرایط جالبی ندارد و ما هر چه قدر تلاش کردیم نقطه قوتی برای متقاعد کردن خود به خوب بودن این خودرو پیدا کنیم، متاسفانه موفق نشدیم.

لیفان X60

لیفانلیفان ایکس ۶۰ برای آنهایی که دوست دارند فقط یک خودروی شاسی‌بلند از لحاظ ابعاد داشته باشند، انتخاب خوبی‌ است. اول به سراغ پیشرانه این خودرو باید رفت که بیشتر از قدرت، صدا دارد. صدای موتور این خودرو در داخل کابین فوق‌العاده آزاردهنده است. کیفیت پایین مونتاژ نیز یک ضعف دیگر در این خودرو است. دید نامناسب نیز از داخل خودرو را می‌توان به‌عنوان یک ضعف دیگر از این خودرو دانست. عمر مفید کم قطعات در این خودرو دیده شده و این تنها بخش اندکی از ایرادات ایکس ۶۰ چینی بوده که باعث کم شدن اعتماد مردم به خودروهای هم‌وطن آن شده است. ایکس ۶۰ نیز موفق به کسب ۱ ستاره کیفیت شده است.

ام‌وی‌ام ۵۵۰

ام‌وی‌ام ۵۵۰یکی دیگر از نمایندگان خودروسازان چین، در لیست بی‌کیفیت‌های ایران، ام‌وی‌ام ۵۵۰ است. بر خلاف چری تیگو، این مدل نتوانسته نظر کارشناسان را از لحاظ کیفیت جلب کند. اگر از چهره این خودرو صرف‌نظر کنیم، نمی‌توان نقطه قوت دیگری در کارنامه این خودرو یافت. ضعف در بخش فنی و ایمنی، در بیشتر خودروهای این لیست ما وجود دارد و ام‌وی‌ام ۵۵۰ نیز از این قاعده پیروی می‌کند. یکی از ایرادات اصلی این خودروها ضعف سیستم فنربندی یا همان جلوبندی است که بعد از مدتی دچار مشکل می‌شوند. ام‌وی‌ام ۵۵۰ نیز جزء خودروهای تک ستاره‌ای در ایران محسوب می‌شود.

نظر شما در مورد خودرو های ایرانی چیست ؟ به نظر شما در مقابل قیمت های گزاف خودرو های ایرانی کیفیتی از آنها دریافت می شود؟ آیا خریداران به اندازه هزینه ای که پرداخت مینمایند خودرویی با همان اندازه با کیفیت دریافت میکنند؟ جذابیت موضوع اینجاست که خودرو های ایرانی گاهی اوقات بصورت کاملا بدنه و موتور و … چینی روانه بازار می شود . منتظر نظر شما هستیم!

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.