// ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۲۹

نسخه‌های دستکاری شده اندروید شاید به اندازه طول عمر این سیستم عامل محبوب قدمت داشته باشند، اما امروزه تعداد شرکت‌هایی که این نسخه‌های سفارشی‌سازی شده را در محصولاتشان نصب می‌کنند کم شده است. با این وجود باز هم بزرگانی مانند سامسونگ، ال‌جی و شیائومی به استفاده از آن‌ها به‌جای اندروید استوک، اصرار دارند.

اما نسخه استوک یا خالص اندروید هنوز هم بهترین نسخه محسوب می‌شود و در این مطلب قصد داریم با ارایه چند دلیل به شما بگوییم که گوشی بعدی‌تان باید حتما اندروید خام داشته باشد.

1) امنیت

یکی از بخش‌هایی که طرفداران دوآتشه iOS حسابی از خجالت اندرویدی‌ها درآمده‌اند، مشکلات امنیتی و بدافزارها است. اگرچه گوگل در ارایه وصله‌های اصلاحی سریع عمل می‌کند، اما این وصله‌ها برای آن‌هایی که از نسخه‌های دستکاری شده اندروید استفاده می‌کنند کمی کندتر قابل دسترس خواهد بود.

احتمالا همین موضوع باعث شده تا در جدیدترین گوشی‌های نوکیا شاهد اندروید استوک باشیم. در واقع این محصولات با شعار “خالص، امن و همیشه به‌روز” عرضه شده‌اند.

به گفته پاتریک هِنچی، سرپرست بخش محصولات و عملیات نوکیا، این شرکت با بررسی بازخوردهای کاربران نسبت به اینکه چه انتظاری از گوشی‌ هوشمندشان دارند، به این نتیجه رسید که یک رابط کاربری ساده، تمیز و سریع می‌خواهند. این دقیقا همان چیزی است که گوگل در جدیدترین نسخه اندرویدش ارائه کرده است.

هِنچی همچنین اشاره کرد که امنیت برای کاربران جزو اولویت‌های اساسی بوده و دریافت وصله‌های اصلاحی در کمترین زمان ممکن بسیار مهم است. به همین دلیل نوکیا قول آپدیت‌های امنیتی ماهیانه را داده است.

2) جدیدترین نسخه اندروید و اپ‌های گوگل

یکی دیگر از مشکلات نسخه‌های سفارشی شده اندروید، ارائه بسیار کند آپدیت‌های مرتبط با سیستم عامل اندروید است. بسیاری از کاربران سال‌ها از نسخه‌های قدیمی استفاده می‌کنند بدون آنکه اطلاع داشته باشند نسخه‌های جدیدتری هم در کار است.

اگر هنوز از کاربران گوشی هوشمند با سیستم عامل اندروید 6.0 مارشمالو باشید، احتمالا متوجه منظورمان شده‌اید! گاهی اوقات برای به‌روز بودن سیستم عامل مجبور می‌شوید جدیدترین محصولات یک شرکت را خریداری کنید که البته این روزها به لطف توسعه هر روزه تکنولوژی‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند، تقریبا مجبور به این کار هستید.

دستگاه‌هایی که اندروید استوک دارند، به محض ارائه آپدیت توسط گوگل، آن‌ها را دریافت می‌کنند. این آپدیت‌ها شامل بحث امنیت نیز می‌شوند.

در واقع اندروید استوک به شما می‌گوید که آینده مثبتی در انتظار گوشی هوشمندتان خواهد بود که این مورد برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد. برای مثال در حالی که جدیدترین پرچمدارهای اندرویدی از نسخه 7.0 نوقا بهره می‌برند، گوگل نسخه 8.0 اوریو را ارائه کرده است.

بسیاری از کاربران گوشی هوشمند قدرتمند و گران قیمتی مانند گلکسی S7 از اندروید 6.0 مارشمالو استفاده می‌کنند، کاربران گوشی ارزان قیمت نوکیا 3، از اندروید 7.0 نوقات لذت می‌برند. همچنین مدل‌های کمی گران‌تر نوکیا 5 و 6 نیز به‌زودی به این نسخه آپدیت می‌شوند.

جدیدترین نسخه اندروید به معنی جدیدترین نسخه از اپ‌های کاربردی گوگل مانند دستیار صوتی این شرکت خواهد بود. بسیاری از کاربران برای دستیابی به نسخه جدید دستیار صوتی گوگل، منطقه گوشی خود را به آمریکا تغییر داده‌اند. این در حالی است که دستگاه‌هایی با اندروید 7.0 نوقات به راحتی این نسخه را دریافت می‌کنند.

3) اضافات کمتر

بسیاری از شرکت‌ها با ارائه ابزارهایی سعی می‌کنند تا رویه خود را برای استفاده از اندروید ارائه دهند، در صورتی که گوگل همان کارها را با اپ‌های پیش فرض انجام می‌دهد. برای مثال گوگل اپ کروم را در اختیارتان قرار می‌دهد و یک شرکت دیگر مرورگر سفارشی خود را ارائه می‌کند. جی‌میل و گوگل‌پلی از دیگر موارد هستند.

این موضوع باعث می‌شود تا حس تکرار و وجود ابزارهای غیرضروری که متاسفانه بسیاری از آن‌ها امکان حذف هم ندارند، در کاربر به‌وجود آید.

4) عملکرد بهتر و فضای بیشتر

ابزارهای غیرضروری باعث افزایش فشار کاری و در نتیجه کاهش عمر باتری و کارایی کلی دستگاه می‌شوند. گوگل به تازگی اندروید را در بخش بهینه‌سازی مصرف باتری بسیار تقویت کرده اما این ابزارهای اضافی می‌توانند این تلاش‌ها را بی‌ثمر کنند.

یکی از بدترین عواقب استفاده از اندروید سفارشی‌سازی شده اشغال فضای بیشتر توسط آن‌ها خواهد بود. این موضوع به علت عدم قابلیت حذف برخی اپ‌ها و ابزارها و یا رابط کاربری با پوسته‌های سنگین اتفاق می‌افتد.

اگر گوشی شما از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند این موضوع حتی مهم‌تر هم می‌شود. علاوه بر این، این فضای اشغال شده احتمالا منجر به کارایی کندتر دستگاه اندرویدی شما خواهد شد.

5) انتخاب کاربر

مصرف‌کنندگان امروزی به‌طور فزاینده‌ای تمایل دارند تا دستگاه‌های هوشمندشان را طبق سلیقه شخصی خود، سفارشی‌سازی کنند. مزیت اندروید استوک این است که هر آنچه در گوشی هوشمندتان وجود دارد، براساس تمایل خودتان بوده و گوگل تنها ضروری‌ترین ابزارها را به شما ارائه می‌کند. امکان نصب اپ‌ و لانچرهای مختلف از جمله این مزیت‌ها محسوب می‌شود.

در گذشته اندروید استوک متهم به ارائه قابلیت‌ها و کارایی به مراتب پایین‌تر نسبت به نسخه‌های دستکاری شده بود. اما این روزها اندروید تا حد بسیار خوبی با ارائه میانبرها و بهینه‌سازی‌ها در حوزه عملکرد، این نقص را جبران کرده است.

آینده اندروید استوک چگونه خواهد بود؟

در طی چند سال گذشته، رویکرد شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند به ایجاد تغییرات مختلف در سیستم عامل اندروید منجر به این شده تا اندروید استوک تحرک لازم را نداشته باشد. اما به‌نظر می‌رسد این روزها این سیستم عامل محبوب کاملا در مسیر بهبود قرار گرفته است.

پاتریک هنچی تایید کرد که گوشی‌های جدید نوکیا نیز با اندروید استوک عرضه‌ می‌شوند که شامل نوکیا 8 هم خواهد شد. علاوه بر نوکیا، لنوو نیز تایید کرد که محصولات آتی این شرکت هم با اندروید استوک ارائه می‌شوند.

ظاهرا بالاخره شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند آن چیزی که واقعا کاربران می‌خواهند را به بازار عرضه کنند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.