// ۱۹ فروردين ۹۷ ، ۰۱:۰۷

کره ی زمین در حدود ۴/۵ بیلیون سال قدمت دارد اما بیش از ۲۰۰ هزار سال از حضور بشر بر آن نمی گذرد. با این حال، از هر دوی آن ها میراثی بر جای مانده که به دست دانشمندان سراسر دنیا کشف می شود. اشیاء قدیمی همیشه جذاب هستند و البته چه چیزی بهتر از جواهراتی قدیمی؟ در سال ۲۰۰۸ دستبند ۷۰ هزار ساله ای در منطقه ی سیبری کشف شد. بدون شک اشیاء باستانی ای در زیر خاک پنهان مانده که بشر هنوز آن ها را پیدا نکرده است.

در اینجا به ۱۱ مورد از قدیمی ترین اشیاء کشف شده می پردازیم که تصویر جدیدی از گذشته به دست می دهند.

۱- عینک آفتابی باستانی

این عینک آفتابی باستانی اگرچه شباهت کمی به نمونه های امروزی اش دارد اما به همان منظور ساخته شده است. طراحی این عینک آفتابی برای محافظت از چشم ها در برابر نور شدید خورشید بوده است، برای مثال در قسمت چشم ها سوراخ هایی تعبیه شده است. این عینک ها اغلب در زمستان و روزهای برفی که نور خورشید درخشش بیشتری دارد استفاده می شد. این عینک ها بیشتر مورد استفاده ی مردم نواحی شمالی کانادا بوده است.

۲- اولین چاقوی سوییسی

در تصویر بالا یک چاقوی سوییسی را می بینید که قدمت آن به دوران امپراطوری روم یعنی ۲۰۰ سال بعد از میلاد مسیح باز می گردد. این وسیله در دهه ی ۹۰ در دریای مدیترانه کشف شد. اما مانند چاقوهای سوییسی امروزی، در باز کن یا پیچ گوشتی ندارد. این وسیله شامل یک چنگال، قاشق، چاقو و خلال دندان است که همگی برای خوردن یک وعده ی غذایی به کار می آیند.

۳- اولین اندام مصنوعی

سه هزار سال قبل، اولین اندام مصنوعی که پنجه ای چوبی بود در کنار یک جسد مومیایی شده دفن شد. این اندام مصنوعی به یک زن تعلق داشته که احتمالا در میانه ی سال ۹۵۰ تا ۷۱۰ پیش از میلاد مسیح زندگی می کرده است. این پنجه حالا نمونه ای از قدیمی ترین وسایل این چنینی است.

۴- دندان مرمت شده ی باستانی

این دندان متعلق به فک بالای مردی است که ۶۵۰۰ سال پیش از دنیا رفته است. دندان این مرد با چنان ظرافتی مرمت شده که دانشمندان ابتدا متوجه آن نشدند. یک قرن بعد از کشف آن و در جریان بررسی مجدد دندان بود که دانشمندان متوجه مومی شدند که برای مرمت دندان استفاده شده است. اما این قدیمی ترین نمونه در مقوله ی دندان پزشکی در دنیا نیست. یکی از قدیمی ترین نمونه های این کار که قدمتی ۱۴ هزار ساله دارد مربوط به مرد جوانی است که دندانش را سوراخ کرده بودند.

۵- کهن ترین سرود

این لوح های گلی که نیمی از آن ها به خط میخی در زبان هوری نگاشته شده است، کهن ترین آثار هنر موسیقی هستند. این لوح ها در سوریه، جایی که شهر باستانی اوگاریت روزگاری وجود داشت کشف شدند. یکی از این لوح ها شامل سرودی است که کهن ترین موسیقی ثبت شده در دنیا محسوب می شود. جالب است که بدانید این لوح حاوی دستور العمل هایی برای نوازندگان است تا بدانند چطور باید این موسیقی را بنوازند.

۶- اولین توالت مجهز به سیفون

روزگاری (یک قرن بعد از میلاد مسیح) در یکی از شهرهای باستانی ترکیه توالت هایی عمومی وجود داشت که کمابیش به خوبی نمونه های امروزی آن بودند. این توالت ها شامل سه نیمکت طویل بودند که ۳۶ سوراخ داشتند. جالب ترین قسمت طراحی این توالت ها آن بود که در زیر هر جایگاه آب روانی در جریان بود که به دور کردن فضولات کمک می کرد.

۷- نقابی از دوران پیش از سفال

این نقاب سنگی را کهن ترین نقاب دنیا می دانند. هنوز اطلاعات زیادی در مورد آن وجود ندارد اما باستان شناسان معتقدند قدمت آن به ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح یعنی دوران نوسنگی پیش از سفال بر می گردد.

۸- کهن ترین سنگ زیرکن

قدیمی ترین قطعه ی زمین سنگ زیرکنی است که در استرالیا کشف شد. این سنگ را که قدمتی ۱۷ هزار ساله دارد در غرب استرالیا کشف کردند. این زیرکن ماده ای معدنی متعلق به گروه نسوسیلیکیت ها است و آن را کهن ترین ماده ی معدنی کشف شده می دانند.

۹- کفش پنج هزار و پانصد ساله

این کفش چرمی در غاری در کشور ارمنستان کشف شد. کفش ۵۵۰۰ ساله پوشیده از علف و فضولات گوسفندان بود؛ مسأله ای که به حفظ کفش کمک کرده بود. سایز کفش ۳۹ بوده و به یک زن تعلق داشته است.

۱۰- آدامس پنج هزار ساله

مردمان دوران نوسنگی سرزمین فنلاند علاقه ی زیادی به آدامس داشتند. در سال ۱۹۹۳ یک دانشجوی بریتانیایی یک تکه شیره ی پوست درخت غان را در یک سایت باستان شناسی پیدا کرد که ۵۰۰۰ سال قدمت داشت. مردم دوران نوسنگی اعتقاد داشتند شیره ی پوست درخت غان خواص ضد عفونی کننده دارد و می تواند دندان ها و عفونت های لثه را درمان کند.

۱۱- دستبند هفتاد هزار ساله

در سال ۲۰۰۸، باستان شناسان روس شیئی را کشف کردند که آن را کهن ترین جواهر دنیا می دانند. این دستبند که در حدود ۷۰ هزار سال قدمت دارد در غاری در منطقه ی سیبری کشف شد و آن را متعلق به مردمان تمدن دنیسووا می دانند. در این دستبند سوراخ هایی ایجاد شده که دانشمندان هنوز نتوانسته اند توضیحی برای آن ارائه دهند چرا که مشخص نیست تمدنی که نزدیک به ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد چطور مجهز به تکنولوژی حفر سوراخ بوده در حالی چنین تکنولوژی ای دست کم تا اواخر دوران نوسنگی وجود نداشته است. با این حال، دستبند از ماده ی کلریت ساخته شده که رنگ سبز استثنایی ای به آن می دهد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

دیدگاه ها  ۱

  1. علیــ ـرضا | ۱۹ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۰۱ | لینک
    👌👌
    چقدر جالب