// ۲۶ تیر ۹۶ ، ۲۱:۰۱

تالاب هشیلان در ۲۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در دهستان «الهیار خانی» و در دامنه کوه های «خورین» و «ویس» قرار دارد و با مساحت تقریبی ۴۵۰هکتار، یکی از زیست*بوم*های زیبای غرب کشور است. این تالاب محلی برای استراحت موقتی پرندگان مهاجر، نقشی موثر در تغذیه آب*های زیرزمینی و فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد گونه*های خاص گیاهی و آب و هوا استان دارد. حیات پرندگان کنار آبزی وابسته به اکوسیستم موجود منطقه است و آبزیان دیگر نیز که شامل ماهی*ها و لاک*پشت*ها و دیگر موجودات است در معرض نابودی قرار دارند.

در این تالاب حدود یک ۱۱۰جزیره بزرگ و کوچک با مساحت تقریبی یک صد متر مربع تا یک هکتار وجود دارد و حدود سه درصد مساحت تالاب را تشکیل می دهند.در این جزایر به تناسب شرایط خاص، گونه*های گیاهی و جانوری شکل گرفته است. پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است و بعضا به صورت گیاهان آبزی در داخل آب و غیرآبزی در جزایر مستقر شده است. پوشش گیاهی این تالاب شامل گونه*های بید به صورت پراکنده و بسیار اندک و گونه*های علفی چون سیم واش، نیلوفر آبی، عدسک آبی، بزواش و … است.

 

در داخل و حاشیه تالاب علاوه بر راسته جوندگان از خانواده موش*ها، پستاندارانی چون گرگ، روباه، خرگوش، شغال و گربه وحشی نیز زندگی می*کنند. ارتفاعات خورین واقع در شمال و شمال غرب تالاب، زیستگاه مناسبی جهت بز وحشی است.

 

«تشی» نیز از جانوران دیگری است که در این ارتفاعات مشاهده می*شود؛ همچنین تعداد زیادی مار و لاک پشت نیز در این تالاب وجود دارند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.