// ۳۰ تیر ۹۶ ، ۱۸:۰۶

مشخصات آبشار تله زنگ:آبشار تله زنگ واقع در بین دو استان خوزستان و لرستان یکی از زیباترین آبشارهای ایران که گاهی نیز از آن به عناوین بهشت پنهان ایران یا نیاگارای ایران یاد می شود. این آبشار به علت واقع شدن در ابتدای استان خوزستان از آب و هوای گرم برخوردار می باشد به همین علت جهت بازدید و بهره بردن از این طبیعت زیبا محدودیت زمانی وجود دارد.زمان بازدید از این آبشار از ۱۵ اسفند تا اواخر فروردین می باشد. ولی بهترین زمان از ۱۵ لغایت ۱۵ فروردین می باشد بعد از این زمان گرما منطقه کمی آزار دهند می باشد.

راه دستیابی به آبشار:
راه رسید به منطقه فقط و فقط قطار می باشد. هیچگونه راه اتومیبل رو وجود ندارد. دوستانی که قصد سفر به این آبشار را دارند می بایست به این نکته توجه کنند که حتما می بایست فقط از قطار عادی تهران به اندیمشک استفاده کرد. چرا که قطار های درجه و اکسپرس در ایستگاه تله زنگ توقف نخواهد داشت . خود ما از دورود سوار قطار شدیم وپس از گذشتن از ایستگاههای قارون ،چشمه بیشه ،چمسنگر،سپید دشت ،تنگه هفت وتنگه پنج به ایستگاه تله زنگ می رسیم
وسایل، امکانات و ملاحظات :
افراد می بایست به تعداد روزهایی که در کنار آبشار استراحت می کنند وسایل ضروری که در برنامه های کوهپیمایی نیاز هست را به همراه داشته باشند. ولی ذکر چند نکنه می بایست مورد توجه قرار گیرد.
۱- معمولا در هنگام بهار منطقه مستعد بارندگی های شدیدی می باشد. کوهنوردان و علاقمندان طبیعت می بایست پلاستیکی برای چادرهای خود در نظر بگیرند که مانع از خیس شدن خود و وسایل خود هنگام بارندگی گردند.
 آبشار شوی ۲- با توجه به محدود بودن سوخت هیزم ، گروها می بایست حتما چراغ خوراک پزی به همراه داشته باشند.۳- با توجه به اینکه در قسمتی از مسیر می بایست از مسیر سنگی عبور کنند.حتما از کفش مناسب که بر روی سنگ ها سر نخورد داشته باشند.۴- هنگام برپا کردن چادرهای مکان مناسبی را در نظر بگیرند که درهنگام بارندگی آب به زیر چادر نرود برای جلوگیری می توان پس از برپا کردن چادر کنار چادر آبرفتی به فاصله چند سانتی متر ایجاد کرد.۵- حتما برای جلوگیری از آفتاب سوختگی کلاه نقابدار و کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید….خودمن صورتم حسابی سوخت!۶- وسایل کمک های اولیه به همراه داشته باشید۷- با توجه به اینکه وسایل برخی گروه ها در گذشته مورد دستبرد برخی افراد بومی قرار گرفته بهتر است حداقل در گروهای شش نفر به بالا به منطقه بروید.۸- برای دیدن از آبشار بهتر است تعدادی در کنار وسایل و چادر ها بمانند و تعداد دیگر برای بازدید آبشار بروند. 

مسیر:

معمولا قطارهای عادی ساعت ۱٫۳۰ دقیق صبح به ایستگاه تله زنگ می رسد. کوهنوردان می بایست شب را در مسجدی که در کنار ایستگاه راه آهن است را سپری کنند . و صبح روز بعد برای جلوگیری از گرما زدگی افراد گروه صبح زود حدود ساعت ۶ کوله های خود را بسته راهی آبشار شوند تا قبل از طلوع آفتاب قسمتی از مسیر را سپری کنند . طول مسیر با توجه به تعداد افراد گروه و توان آنها از چهار تا پنج و نیم ساعت طول می کشد. هنگامی که صبح هنگام کوله خود را در ایستگاه بستند و ظرف ها آب خود را پر کردند.می بایست از سمت را ست ایستگاه بطرف پل راهی شوند در مجاورت تونل راهی پا کوب وجود دارد که می بایست از آن عبورکرده و به پل می رسند واز روی پل قبل از اینکه قطاری برسد عبور کنند. آبشار شوی  بعد از اتمام پل در سمت راست به طرف پایین سرازیرمیشویم و راه پا کوب را در پیش می گیریم. در مجاورت رودخانه به مسیر ادامه می دهیم تا جایی که تپه پیش روی را دور زده وبه منطقه دشت مانند پیش روی می رسیم در این قسمت می بایست مسیر خود را به توجه قبرستان که در جلوی ماست انتخاب کنیم به سمت قبرستان که کاملا دیده می شود می رویم و از مسیر پاکوبی که در وسط قبرستان است عبور می کنیم ( توقف و نگاهی به قبرستانی که چینش سنگ بر روی قبور خالی از تفکر نیست) بعد از عبور از گورستان کوچک شیب پیش رو را ادامه داده به سمت بالا می رویم پس از حدود ۱۰ دقیقه به بلندیی می رسیم که درسمت راست ما روستایی با دو خانوار و خانه های سنگ چین قرار دارد سپس مسیر خود را به سمت چپ ادامه می دهیم وراه پا کوپ را پیش می گیریم تا در رو به رو به دیوارهای سنگ چین برمی خوریم در کنار دیوارهای سنگ چین بطرف بالای تپه می رویم و از آنجا به سمت دره سرازیر می شویم تا به رودخانه برسیم در کنار رودخانه به درخت نخلی می رسیم بعد رسید به رودخانه می بایست مسیری را از روی سنگ ها برای عبور از عرض رودخانه انتخاب کرده وعبور کنیم . در سمت را ست خود روستایی سرسبزی را مشاهده می کنیم که بسیار سرسبز می باشد. اسم این روستا شوی می باشد. می بایست مسیر خود را به سمت این روستا ادامه دهیم در کنار روستا می بایست در طول مسیر پا کوب ادامه دهیم تا به جوی آبی برسیم در امتداد این جوی آب ادامه داده تا به انتهای مسیر جوی آب می رسیم دراین هنگام می بایست مسیری را از کنار صخره ای عبور و وارد دره شویم بعد از طی حدود ۵۰ متر در اولین در به سمت راست رفته ومسیر را ادامه می دهیم تا هنگامیکه از مسیر های سیم گذاری شده عبور کنیم و مسیر مشخص شده را پیش می گیریم تا بعد از حدود۳ساعت به بالای رودخانه می رسیم که آبشار نیز از آنجا پیداست. در مجاورت رودخانه محلی را می بایست برای اقامت پیدا کرد. ولی نکنه ای که می بایست به آن دقت کرد این است که در مجاورت آبشار معمولا رطوبت آبشار باعث اذیت افراد میشود و در کنار رودخانه نیز می بایست فاصله در حدی باشد که صدای آب خیلی زار دهنده نباشد.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.